Premiär för Emporia

Sveriges största köpcenter slog idag upp portarna i Hyllie strax utanför Malmö. Med Emporia har boende i Öresundsregionen fått ”en unik shopping-destination”.


Premiär för Emporia
Anna Christenson Åberg

Det har bland annat gått åt 50000 betongplattor, 8500 kubikmeter lecafyllning, 2,3 kilometer läderband och fyra år för att uppföra Emporia. När kunderna idag strömmade in i köpcentret möttes de av drygt 200 butiker, restauranger och kaféer och en köpcentermiljö utöver det vanliga enligt Anna Christenson Åberg på Steen & Ström som uppfört Emporia. Bakom arkitekturen ligger välkända Gert Wingårdh.

– Vi har satsat väldigt mycket på design och arkitektur. Vi har två spektakulära entréer – Bärnstensentrén och Havsentrén – som är tillverkade av böjda glasplattor. Inuti bygger grundmiljön på sex torg med olika färgtema, bland annat Blomtorget med växtvägg och lianer ända upp till taket. Ovanpå centret ligger en av Europas största takparker som är fyra fotbollsplaner stor. Den bjuder på både rekreation och utsikt men det finns också en miljöaspekt eftersom den bidrar med isolering, dämpar buller och fördröjer dagvatten. Vi jobbar för att få betyget ”very good” i Breeams system för miljöcertifiering, säger Anna Christenson Åberg.

Emporia ligger i södra Malmö, granne med de två nybyggena Malmö Arena och Malmömässan. Från Hyllies tågstation tar det bara några minuter in till Malmö C och till centrala Köpenhamn tar det 25 minuter. Storflygplatsen Kastrup ligger tio minuter bort.

Butiksutbudet bjuder besökarna på sportaktörerna Stadium, Intersport, Footlocker, Sealife och Stormberg. I det övriga utbudet finns många av de välkända butikskedjorna men också varumärken som under Emporias tak tar sina första steg på den svenska marknaden, däribland modemärket Gerry Weber och underklädeskedjan Hunkemöller.

– Här finns även varumärken som Hamleys, Ilums Bolighus och Hollister. Några av våra varumärken är nya för regionen och några är helt nya för Sverige. Vi är ensamma om det här butiksutbudet och det gör Emporia till en unik shopping-destination. Sedan har vi alla de andra ytorna med lekplatser, lounger, kaféer och restauranger – man kan verkligen tillbringa en hel dag här, säger Anna Christenson Åberg.

Premiär för Emporia
Takparken erbjuder både miljövinster och en vacker utsikt.

Hela byggnaden mäter 93000 kvadratmeter varav butikernas yta täcker 68000 kvadratmeter. Cirka 3000 personer kommer att ha Emporia som arbetsplats och Steen & Ström räknar med 25000 besök per dag.

Anna Christenson Åberg tror inte att storleken kommer att avskräcka besökare.

– Nej, kundstråken förbinder torgen på ett naturligt sätt och det finns flera olika sätt att ta sig mellan våningsplanen. Det blir inte stort och ödsligt här utan miljön väcker snarare en nyfikenhet om vad som gömmer sig bakom nästa krök, säger Anna Christenson Åberg.

Antalet köpcenter i Sverige har fördubblats under de senaste tio åren och olyckskorpar varnar för en överetablering. Men Anna Christenson Åberg spår en ljus framtid för Emporia.

– När vi gör en sådan här investering så tittar vi långsiktigt. Då ser vi att Öresundsregionen är en växande marknad och att det kommer att finnas plats för alla, säger Anna Christenson Åberg.