Ett nytt basketmärke har sett dagens ljus. I samarbete med kinesiska Li-Ning lanserar amerikanske basketstjärnan Dwyane Wade nya märket Wade.
Wade är tänkt att att bli en central del i Li-Nings accelererande globala satsning på basket. Varumärket kommer att marknadsföra en signatur-kollektion med vuxenkonfektion och skor. Produkterna lanseras inom kort i Kina och gör sin debut i USA under nästa år, en debut givetvis ackompanjerad av rejäl marknadsföring.
Enligt Li-Nings grundare, trefaldige OS-guldmedaljören Li Ning, bär han och Dwyane Wade på samma filosofier kring hur varumärket ska utvecklas. Löftet till konsumenterna är att Wade ska leverera produkter av samma höga kvalitet som Li-Nings övriga produkter.
Dwyane Wade, som är stor stjärna i NBA-laget Miami Heat och tidigare var knuten till Jordan Brand, kommer att hålla i den kreativa kompassen hos varumärket, vara tongivande i besluten kring vilka sponsoravtal som ska slutas samt givetvis vara det stora affischnamnet i marknadsföringen.
Li-Nings satsning på basket är inte ny. Varumärket sponsrar både det argentinska och det spanska landslaget samt ett flertal stjärnor i NBA. På sikt finns det planer på att lansera sko- och konfektionskollektioner även för barn.
I tillägg kan nämnas att Wade sannolikt inte bara är en del i Li-Nings satsning på basket. Den kinesiske sportleverantören har länge haft siktet inställt på att större plats på den amerikanska marknaden. Under förra året satsade sportjätten sammanlagt 70 miljoner kronor för att öka sin distribution i USA. Bland annat bildade Li-Ning ett samriskföretag tillsammans med varumärkeskonsultbolaget Acquity Group LLC samt anställde ett 20-tal nya produktutvecklare för att bättre kunna tillgodose de amerikanska konsumenternas behov. Med Wade hoppas man nog ta ytterligare ett steg in i USA.