Mall of Scandinavia blir störst

I Solna håller ett jättebygge på att ta form. När Mall of Scandinavia står klart hösten 2015 kommer det att rymma över 100 000 kvadratmeter försäljningsyta.

Det nya köpcentret växer upp ur marken precis intill nya Friends Arena. Bakom bygget står franska Unibail-Rodamco som planerar att fylla köpcentret med bland annat 250 butiker och restauranger och en stor Multiplexbiograf. Förhoppningen är att ha hela det svenska och nordiska detaljhandelskollektivet på plats vilket naturligtvis innefattar landets sportdetaljister.

– Men vi vill utmana alla kedjor att ta hit sina senaste city-koncept istället för sina köpcenter-koncept, säger sportbransch-bekante Lars-Åke Tollemark, tidigare Sportex och idag nordisk operativ chef på Unibail-Rodamco. Sedan hoppas vi att små nisch-aktörer också hittar hit. Vi vill kunna erbjuda en kombination av etablerade kedjor, mindre nisch-aktörer samt aktörer som idag inte finns representerade på den svenska marknaden. I vårt köpcenter Täby centrum har vi till exempel Hollister och Sephora som är nya i Sverige.

Mall of Scandinavia är utformat som en triangel med spetsen pekande åt sydöst. Invändigt går köpstråket i en åtta genom byggnaden och interiören är skapad av välrenommerade Wingårdh Arkitekter. Höga miljökrav har genomsyrat planeringsprocessen och Unibail-Rodamco siktar på nivån Excellent i miljöklassningssystemet Breeam.

Mall of Scandinavia blir störst
Wingårdh Arkitekter har skapat interiören.

Med en uthyrningsbar yta på över 100 000 kvadratmeter finns även utrymme för riktigt stora butiker.

– Vi har plats för butiker i storleksordning 4 000–5 000 kvadratmeter. Dels är det redan planerat för en del större enheter men vi kan också slå ihop enheter. Dessutom har vi den fördelen att det är ganska lätt för oss att flytta väggar. Vi har ju inte byggt centret så det enda som begränsar i det här skedet är ytterväggarna, säger Lars-Åke.

I jämförelse med andra skandinaviska köpcenter kommer Mall of Scandinavia att bli en riktig bjässe. Att bygga det största köpcentret har dock inte varit ett självändamål för Unibail-Rodamco.

– Vi ville inte behöva kompromissa när vi utformade utbudet, det var egentligen det som var viktigast, säger Lars-Åke.

Samtidigt blir storleken ett av köpcentrets främsta konkurrensmedel. För att locka kunder ska interiören och servicen hålla hög kvalitet men även det väldiga utbudet ska dra folk.

– Det som kommer att vara mest påtagligt i jämförelse med dagens köpcenter är storleken på butiksutbudet, storleken på vårt restaurang-stråk, vår multiplexbiograf med 15 salonger och storleken på vår leisure-yta. Dessutom är det ett köpcenter som kommer att leva nästan dygnet runt. På dagtid jobbar omkring 70 000 personer i Solna och på kvällstid kommer det att vara aktiviteter på Friends och på hotellet. Mall of Scandinavia kommer att leva ett större liv, säger Lars-Åke.