Regn gav ökad försäljning

Sportbranschen fortsätter att visa starka tillväxttal. I juli ökade försäljningen med 7,4 procent jämfört med samma månad förra året.

Regn, sol eller mittemellan – inget tycks ha hindrat sporthandelns försäljning under de två sommarmånader som hittills redovisats. Den tvåsiffriga försäljningsökningen i juni följdes upp med en ökning med 7,4 procent i löpande priser i juli. I fasta, kalenderkorrigerade priser ökade försäljningen med 5,2 procent jämfört med juli 2011.

Siffrorna innebär att försäljningen i sportbranschen ökat med 8,3 procent (löpande priser) respektive 7,6 procent (fasta, kalenderkorrigerade priser) under perioden januari–juli jämfört med samma period förra året.

För detaljhandeln som helhet blev försäljningentillväxten i juli väsentligt mycket lägre. I löpande priser ökade försäljningen med 1,8 procent och i fasta, kalenderkorrigerade priser med 2,4 procent. Flera branscher visade negativ försäljningsutveckling och siffrorna hölls uppe av framförallt sportbranschen, färghandeln och guldsmedshandeln.

Med ökningen juli hamnar den samlade försäljningsutveckling i år på 2,8 procent. Handelns Utredningsinstituts (HUI) prognos för helåret ligger på 2,5 procent. I september presenterar HUI en ny konjunkturrapport och om prognosen revideras blir det sannolikt uppåt.