Adidas regerar i fotboll

Adidas och Nike slåss om att vara störst och bäst i fotboll. Efter EM är det klart att Adidas sitter kvar på tronen.

Inför varje stort mästerskap i fotboll går både Adidas och Nike ut och säger att de är nummer ett i sporten. Försäljningsmässigt är det ganska jämnt då både Adidas och Nike hävdar att de säljer fotbollsprylar för runt 14 miljarder kronor vardera.

Adidas säger att de har sålt över sju miljoner Tango 12-bollar inför EM och den siffran är nog Nike inte ens nära för sina bollar. På tröjsidan vann Adidas också genom att dels sälja över en miljon tyska landslagströjor och dels ha vinnarna Spanien med nästan lika många sålda tröjor där.

Individuellt vinner dock Nike EM. De sponsrar dels EMs bäste spelare Andres Iniesta och dels fyra av de sex spelarna som delade på skytteligasegern med skor inklusive fixstjärnorna Torres, Balotelli och Ronaldo. Zlatans volleymål utsågs till EMs snyggaste så även där tog Nike hem en skalp. Att de bara fick till två av åtta kvartsfinallag påverkade deras synlighet.

Puma hamnar på tredje plats på alla tänkbara sätt. Omsättningsmässigt når de upp till 2,6 miljarder kronor och är alltså långt efter Adidas och Nike men Italiens finalplats gav dem mycket publicitet och dessutom spelar Tysklands stora stjärna Mario Gomez i Pumaskor.