One Off visar vägen genom att inte bara prata om socialt ansvarstagande. De finansierar driften av en förskola i Bolivia genom att bland annat inreda den nya butiken med återvunnet material.
– Under de senaste två åren har vi analyserat oss själva, vänt ut och in på vad vi egentligen sysslar med och varför, säger Evalena Strandkjer marknadschef på One Off. Successivt har känslan av att återta det som var anledningen till att vi över huvud taget började i den här branschen, det vill säga glädjen, gemenskapen och framför allt adrenalinet i att utmana och självförverkliga sig själv, infunnit sig.
De här tankarna landade så småningom i ett beslut att driva verksamheten på ett annat sätt så att det skulle bli pengar över till projekt som hjälper barn som har det svårt. När One Off inredde sin nya butik i Väla Centrum utanför Helsingborg använde de till 90 procent återvunnet material. Det var gammalt tegel och slitna plankor och personalen fick vara med och inreda så att de kände sig delaktiga.

– Vi vill inte lägga pengarna på en dyr och fancy inredning, säger Evalena. Vi vill istället vara med och hjälpa barn och ungdomar som har det svårt. De pengar vi sparat in på att bygga med återvunnet material har vi istället skänkt till driften av en egen förskola i Bolivia. Detta genom ett samarbete med SOS Barnbyar.
Förskolan drivs som ett föräldrakooperativ genom SOS Barnbyar och 30 barn får nu en tryggare tillvaro med utbildning, dagliga måltider och hälsovård. Lika viktigt är att mammorna får en chans att försörja sig och ge sina familjer ett bättre liv.
– Fem procent av försäljningen i barn- och Junior avdelningen går oavkortat till SOS Barnbyar, säger Kjell Strandkjer som är vd på One Off. Vi är oerhört stolta och glada över det här samarbetet, det här är något som alla butiksägare borde göra.
Nu begränsas inte One Offs engagemang till bara sliten inredning. Lika viktigt är deras val av produkter och varumärken som de säljer i sina butiker.
– Vi butiker måste tänka om och inse att vi inte kan prissänka ihjäl oss, säger Kjell. Vi måste ha lojala kunder och se till att erbjuda produkter som de vill köpa med hjärtat.
– Reorna avlöser varandra och butikerna är överfulla av produkter, fortsätter Evalena. Folk är konsumtionströtta, därav att detaljhandeln på många håll går på knäna.
Ett av de varumärken som One Off distribuerar är Etnies som i över tio år jobbat med att förbättra miljön och som har målet att vara helt koldioxidneutrala senast 2020. Bland annat driver de projektet ”Buy a shoe – plant a tree” som innebär att de planterar ett träd i Costa Rica för varje sålt par skor i den kollektionen.
