Golfmässan flyttar från Jönköping och blir en mässa för alla golfbutiker i hela Norden. En förändring som alla i golfbranschen applåderar.
Golfbranschen behöver rationalisera sina inköp och därför behövdes en förändring av den svenska Golfmässan. När mässan öppnar i början av oktober har den fyra stora förändringar att bjuda på:
- Mässan har flyttat till Malmö.
- Mässan har blivit nordisk.
- Mässan ordnas ihop med Golfstores egna mässa.
- Mässan byter namn till The Nordic Golf Show.
Anledningen till att mässan flyttar till Malmö är helt logistisk. För de allra flesta är det betydligt enklare att ta sig till Malmö än till Jönköping. Det är bara att ta flyget till Köpenhamn, hämta väskan och kliva på tåget mot Malmö och sedan hoppa av vid stationen Hyllie 13 minuter senare och gå upp till den nybyggda Malmömässan.
Att mässan blir nordisk beror dels på att de andra ländernas golfmässor var ganska små eller icke existerande och dels på att många leverantörer idag jobbar med hela Norden och inte bara Sverige. För dem är det betydligt effektivare att ta sina säljare i respektive länder till en monter i Malmö än att åka runt i respektive land.

– Allt det här gör Malmö till en bättre plats, både för att locka fler besökare och för att stärka mässans nordiska karaktär, säger mässgeneralen Anders Westerlund på Sveriges Golfleverantörers Förening (SGLF). De flesta golfföretag ser redan Norden som en gemensam marknad. I det perspektivet är det dessutom en riktigt stor marknad, med över en miljon golfare.
Ett sätt att ytterligare effektivisera mässan är att den ordnas ihop med Golfstores egna mässa. När The Nordic Golf Show stänger på fredagskvällen är det inte alla utställare som packar ihop. De som är utvalda av Golfstore stannar kvar och så öppnar mässan igen på lördagen men då bara för Golfstores medlemmar.
– Vi har velat få till det här samarbetet under en lång tid, säger Lars Thonning som är vd på Golfstore. Hela golfbranschen behöver rationaliseras och kapa kostnader nu när vi har haft några tuffa år med golfare som slutat och omsättningar som minskat.
För att mässan verkligen ska bli nordisk räcker det inte med att byta namn till The Nordic Golf Show och bjuda in butikerna till mässan. Butikerna utanför Sverige måste vilja komma också.
– Vi har med oss PGA i alla nordiska länderna och de kommer att ha en gemensam monter, säger Anders Westerlund. Danska PGA tycker till och med att en nordisk mässa är en så bra idé att de inte arrangerar sin egna mässa.
– Det här var ett välkommet initiativ och är en smart lösning för hela branschen. Därför har vi valt att fokusera på the Nordic Golf Show.Det är en lösning med många fördelar, så därför väljer vi att inte arrangera någon egen mässa i år, säger Alvah Routledge, ordförande i PGA Danmark.
Mässan ser ut att bli runt 25 procent större än tidigare år. Antalet utställare är något fler än tidigare men framförallt är det de stora utställarna som har bokat större montrar för att få plats med sina säljare och kunde från hela Norden. De flesta stora varumärkena har redan bokat monter och Anders tror att när mässan väl öppnar kommer alla stora klubbmärken att finnas på plats.
The Nordic Golf Show pågår 3–5 oktober och första dagen blir det en mingelkväll när mässan stänger med prisutdelning för bland annat årets bästa golfbutiker. Sportfack kommer att finnas på plats med en egen monter, fotostudio och ett dagligt nyhetsbrev.
