Wesc lägger ut försäljning

Wesc lägger ut sin amerikanska försäljning på licens. De närmaste åren kommer Oved Apparel Corporation att ha exklusiv rätt att sälja Wescs produkter i USA.

Oved har varit verksamt på den amerikanska marknaden sedan början av 80-talet och äger eller licensierar varumärken som Akademiks, Staple, Mecca, Modern Culture och Parish Clothing. Avtalet med Wesc sträcker sig över tio år förbehållet att uppsatta försäljningsmål uppfylls. Licensavgifterna uppgår till tio procent av licenstagarens försäljningen och minimilicensavgiften för innevarande år uppgår till cirka 6,3 miljoner kronor. Det sammanlagda värdet av minimilicensavgifterna över tioårsperioden beräknas uppgå till ungefär 115 miljoner kronor.

– Vi har under de senaste åren gjort betydande investeringar i varumärket på den amerikanska marknaden utan att lyckas kapitalisera på det värde som byggts upp och vår amerikanska verksamhet har ur lönsamhetssynpunkt varit en belastning för vår övriga verksamhet. Det här avtalet ger oss en god avkastning på de investeringar vi hitintills genomfört samtidigt som det frigör personalresurser och kapital. I tillägg får vi en partner som kan den amerikanska marknaden med en existerande infrastruktur som kommer att fortsätta investera i varumärket, säger Greger Hagelin, vd Wesc, i ett pressmeddelande.

Wesc nuvarande amerikanska organisation och kontor tas över av Oved med undantag för bolagets två butiker i New York och Los Angeles.