Efter tre månader av tvåsiffrig tillväxt blev det tvärstopp i april. Både i fasta och i löpande priser backade tillväxten i sportbranschen.
Efter ett 2011 med negativ tillväxt var det klackarna i taket i sportbranschen under årets första kvartal. I löpande priser ökade försäljningen med 17 procent och tillväxten var nästan lika hög i fasta priser.
I april minskade dock försäljningen med 5,5 procent jämfört med april 2011. I fasta, kalenderkorrigerade priser minskade försäljningen med 4,7 procent. Det innebär att tillväxten för årets första fyra månader ligger strax under 10 procent i båda kategorierna.
Det var inte bara Sport- och fritidshandeln som hade en svag aprilmånad. Detaljhandeln som helhet backade med 1,5 procent i löpande priser och ökade med endast 0,8 procent i fasta priser.
Enligt Handelns Utredningsinstitut (HUI) är kalendereffekten en viktig förklaring till aprils svaga siffror. Jämfört med april 2011 hade årets månad en fredag och lördag färre och istället en söndag och en måndag extra, vilket slår kraftigt mot detaljhandeln.
HUI spår dock att april sannolikt är ett undantag i vårförsäljningen och bedömer ändå försäljningstrenden som stigande vilket kommer att visa sig när året summeras.