Naturkompaniet har utsetts till årets butikskedja av Svensk Handel och tidningen Dagens Handel. Bakom utmärkelsen låg kedjans sortiment och höga service.
Priset delades ut på handelsgalan Retail Awards som arrangerades i förra veckan. Naturkompaniet kammade hem priset i konkurrens med Indiska och Telenor.
– Vi är väldigt stolta över att vi har vunnit pris som årets butikskedja. Hela vår organisation har jobbat mycket hårt och målmedvetet under en lång tid och det är kul att få ett erkännande. Vår service och personal i butikerna var tillsammans med vår satsning på miljö, social media och vårt inspirerande kundmagasin bidragande till att vi i tuff konkurrens vann priset. Men vi har inte bara engagerad personal utan även engagerade kunder som också älskar friluftsliv och utan dem så hade vi inte vunnit priset, säger Naturkompaniets vd Henrik Hoffman i ett pressmeddelande.
Juryns motivering: ”På en konkurrensutsatt marknad har Årets butikskedja hittat sin nisch och sin kundkrets. Med ett väl utvalt sortiment och en hög servicenivå har man skapat en kedja med bra försäljningsökningar och god lönsamhet. Plus i kanten får årets vinnare för sina satsningar på miljöfrågor, sin närvaro i sociala medier och den inspirerande kundtidningen.”