När HUI presenterade de senaste siffrorna för svensk e-handel är sport det segment som växer snabbast.
Tillväxten för all svensk detaljhandel under årets första kvartal låg på 4,5 procent. För e-handeln var den nästan tre gånger så hög med 13 procent vilket innebär att e-handeln fortsätter att plocka andelar av den totala försäljningen.
Siffrorna kommer från undersökningen E-barometern som görs i samarbete mellan HUI, Posten och Svensk Distanshandel. Efter några försiktiga år är nu sport det segment som växer allra snabbast på nätet. Tillväxten för sport låg på hela 29 procent och näst högst tillväxt hade heminredning och möbler med 20 procent. De segment som säljer mest på nätet är hemelektronik och mode med en tillväxt på 13 respektive 9 procent.
Att sport växer så snabbt har dels att göra med att allt fler svenskar nu handlar på nätet men också att fler stora aktörer nu finns på nätet. Senast att öppna en större webbshop var XXL.
E-barometern visar också att sju av tio svenskar i åldern 18–79 år handlade varor på nätet under årets första kvartal. Prognosen för helåret 2012 är att e-handeln kommer att omsätta drygt 31 miljarder kronor. I den summan ryms bara fysiska varor, tjänster som resor, biljetter till evenemang och nedladdning av musik räknas inte in i E-barometern.