Nu finns det möjlighet att abonnera på en cykel på samma sätt som på en mobiltelefon. Förhoppningen är att kunden väljer den cykel hon verkligen vill ha och inte bar den hon har råd med vid kontant betalning.

Cykelabonnemang är en ny tjänst som Smart Safety lanserat nu i vår och som redan efter de första veckorna ser ut att bli en succé. Affärsidén är att kunden kan dela upp betalningen på 36 månader utan ränta och uppläggningskostnad och samtidigt få ett försäkrings- och servicepaket. För Smart Safety är det ett sätt att få fler cyklister att utnyttja deras trygghetstjänster.
– Både cykel och tillbehör kan ingå i abonnemanget, säger Lukas Fryklund på Smart Safety. Därtill kommer vårt trygghetspaket som omfattar registrering i Stöldskyddsregistret, självriskeliminering, en årlig cykelservice och en olycksfallsförsäkring för cyklister. Trygghetspaketet kostar 2 163 kronor för 36 månader eller knappt två kronor per dag.
Smart Safety ser två stora kundgrupper för sitt cykelabonnemang. Dels unga konsumenter som nästan alltid väljer att dela upp sina inköp på längre perioder efter vad de har råd med varje månad och dels barnfamiljer som vill ha koll på sin ekonomi och känna trygghet.
Redan från start är runt 650 cykelbutiker med på cykelabonnemanget däribland Sportson, XXL, Usports, Tvåhjulsmästarna och vissa Team Sportiabutiker. För butikerna finns det flera fördelar. Dels så är det lättare att prata upp en kund till en bättre och dyrare cykel om månadskostnaden bara stiger från 284 till 319 kronor och dels får de en direkt ekonomisk kickback för varje cykel de säljer på abonnemang.
– Vi har fått ett fantastiskt gensvar på lanseringen, säger Lukas. Vi har tio personer ute på fältet och utbildar butikspersonal just nu för att alla ska komma igång så fort som möjligt. Många av cykelproducenterna tycker att det här är det bästa som har hänt på många år.
Alla cykelmärken och tillbehör kan köpas som abonnemang och erbjudandet omfattar även elcyklar. Just nu fokuserar Smart Safety på att få allt att funka runt cyklar men självklart tittar de på att ta konceptet vidare till annan dyr sportutrustning som skidor, golfklubbor och träningsmaskiner.