Den svenska e-handeln fortsätter att växa. Under förra året ökade försäljningen i e-handeln med 10,6 procent.
Det är Posten som i samarbete med svensk Distanshandel och HUI Research tar fram rapporten E-barometern fyra gånger per år. Senaste upplagan visar att e-handeln i Sverige går som tåget trots finansiell oro och en detaljhandel på tillbakagång. Under förra året ökade e-handeln med över 10 procent och uppgick till 27,6 miljarder kronor vilket omfattar ungefär 5 procent av den totala detaljhandeln 2011. Sedan 2003 har tillväxten i e-handeln varit makalösa 465 procent.
Hemelektronik är idag e-handeln största segment och står för 6,7 miljarder kronor av omsättningen. På andra plats ligger Kläder/skor (6,0 miljarder kronor) och på tredje plats ligger Böcker/Media (3,1 miljarder kronor). Just böcker är den vara som flest konsumenter i Sverige har handlat på nätet under 2011.
För segmentet Sport/fritid finns inga helårssiffror tillgängliga men tillväxten i kvartal fyra var högst för alla branscher och landade på hela 32 procent. Enligt rapporten kan den starka tillväxten innebära att Sport/fritid på sikt kan komma att utmana de största branscherna inom e-handeln.
Den typiske e-handelskonsumenten är en man mellan 18 och 29 år. Fyrtiotvå procent av männen i den här gruppen handlar varor på nätet varje månad och främst handlar de hemelektronik. Bland kvinnorna är 30–49-åringar den grupp som handlar mest (30 procent handlar en gång i månaden) och inköpslistan toppas av böcker, kläder och film. Sett över alla konsumenter handlar tre av tio på nätet minst en gång i månaden. Det främsta motivet till att handla på nätet är enkelhet i den bemärkelse att det är tidsbesparande, bekvämare samt att kunden kan handla när hon vill.
Under innevarande års första kvartal räknar 58 procent av Sveriges konsumenter med att handla varor på internet. Knappt 70 procent av e-handelsföretagen tror att deras försäljning kommer att öka under första kvartalet 2012 jämfört med motsvarande period förra året. Bland e-handelsföretagen ses livsmedel som den bransch med störst tillväxtpotential under 2012.