Franska skidkonfektionsmärket Perfect Moment har hittat till Sverige. Med ett genuint arv i skidvärlden och med en design som sticker ut vill varumärket etablera sig i svenska butiker.
Perfect Moment föddes för drygt sex år sedan ur Chamonixbaserade filmbolaget Nuit de la glisse som i över 30 år producerat skidfilmer. Bakom både kläderna och filmerna står franske skidåkaren och bergsguiden Thierry Donard.
I Sverige är det Gustaf Söderberg med företaget Etor som har agenturen för Perfect Moment.
– Klädmärket har vuxit fram genom filmbolaget och de behov som teamet upplevde fanns. Det började i väldigt liten skala, fortsatte med egen butik i Chamonix och sedan två år tillbaka är verksamheten väldigt strukturerad och även inriktad på export. Men Thierry är i första hand filmare så till klädbolaget har han tagit in en finansiellt stark delägare, säger Gustaf.
I dagsläget erbjuder Perfect Moment tre olika vinterkonfektionskollektioner för både dam och herr: freeride, dun och lifestyle. I utbudet finns även några skidmodeller samt hjälmar och goggles. På sommaren finns en mindre kollektion som hämtat mycket inspiration från surfvärlden. Designen är fransk med en tonvikt på detaljer och stora färgpartier.
– Det är bra produkter med en enkel design och full funktion utan att för den skull vara överlastade med onödig funktion. Produkterna ska fortfarande vara lätta och användbara. Jag tycker att de sticker ut i mängden. Man kan räkna upp ganska många märken som är svåra att särskilja på 20 meters håll men en Perfect Moment-jacka känner man igen direkt, säger Gustaf.
I Sverige är varumärket än så länge relativt okänt för de breda lagren. Men Gustaf har gott hopp om att finna en plats på den svenska marknaden för Perfect Moment. Dels tror han att filmerna kan ge varumärket en viss skjuts, dels tror han Perfect Moments design kommer att tilltala svenskar.
– Vi tittar inte så mycket på vad alla andra gör utan gör vår grej. Bland svenskarna i Chamonix är Perfect Moment redan en snackis och jag tror att designen kommer att passa svenskarna här hemma också. Men vi passar säkert inte in i alla butiker så min första uppgift blir att hitta dem som vi tror vi kan passa in hos. Ungefär fem butiker tror jag är en realistisk målsättning första året, säger Gustaf.