Plusminusnoll har en udda affärsidé

Plusminusnoll är ett nystartat svenskt outdoorföretag med en udda affärrsidé. Deras mål är igå plus minus noll, all vinst ska delas ut till olika outdoorprojekt.

Bakom företaget Plusminusnoll står Stephen Copp och Fredrik Neimann. Stephen har tidigare jobbat åt bland andra Lundhags och Fredrik har jobbat som slädhundsförare de senaste tio åren. Intresset för uteliv i allmänhet och slädhundar i synnerhet är grunden i företaget och båda två tyckte att det saknades kläder för de som jobbar utomhus mer eller mindra dagligen under vintern. Därför tog de fram en kollektion där funktion och slitstyrka satts framför mode och design.

Stephen och Fredrik nöjde sig dock inte med att starta ett vanligt företag, när de ändå höll på diskuterade de själva kärnvärdena för företaget.

Vi tyckte att det var dags att titta på andra värden gällande företagande, berättar Stephen. I en tid där fler och fler friluftsföretag ägs av riskkapitalbolag kan man ställa sig filosofiska frågor om varför ett företag ska gå med vinst med ganska

intressanta diskussioner som resultat. Därför vi vill dela ut vår vinst till något som vi döpt till Skandinaviska utelivsprojekt, .

Plusminusnolls produkter kommer att säljas på förorder direkt till slutkund för att inte binda upp kapital i ett varulager och för att inte tillverka fler plagg än de har fått beställning på.

Det här är starten på en mycket spännande resa där vi vill väcka tankar kring mycket mer är bara produkterna, utan även kring företagande generellt och varumärkestänk,  säger Stephen. Att byta planhalva och jobba utan större marknadsföring, butiksledet, och framförallt utan kapital i ryggen utgör en stor utmaning, men vi tror att vi har hittat ett tillvägagångsätt som kommer att lyckas och framförallt har vi inte bråttom. Har vi inte egna pengar på kontot för att göra något, då låter vi bli.