Amerikanska varumärket Warrior ger sig in i fotbollssegmentet. Från och med säsongen 2013 ska Warrior vara en fullsortimentsleverantör på fotbollssidan.

Ursprungligen ett varumärke för lacrosse gav sig Warrior in i hockeysegmentet 2005 och nu är det alltså dags för fotboll. För att ge lanseringen en ordentlig knuff har Warrior gått in som huvudsponsor för Premier league-laget Liverpool FC. Warrior betalar 280 miljoner kronor om året i sex år för att förse Liverpool med matchställ, träningskläder och givetvis replica-tröjor.
I Sverige är det Active Sportswear som distribuerar Warrior. Sverigechefen Jan Cederfont är nöjd med Liverpool-satsningen.
– Vi har hela replica-kollektionen för nästa säsong och det blir första steget för oss när det gäller Warrior-omsättning. Det är ganska tacksamt, speciellt eftersom vi även har distributionen i Norge och där är de helt galna i Liverpool. Till säsongen 2013 lanserar vi resten av fotbollssortimentet, säger Jan.
Active Sportswear har sitt huvudsäte i Danmark och klev ordentligt in på den svenska marknaden för knappt två år sedan då man övertog distributionen av New Balance från New Balance svenska dotterbolag. I dagsläget distribuerar bolaget New Balance, Color Kids, Kilmanock, H2O, Forza och sedan årsskiftet Warrior. New Balance står för ungefär 90 procent av omsättningen men förhoppningen är att den fördelningen ska ändras med Warriors intåg i portföljen.
På ett globalt plan ägs Warrior av New Balance och i hockeysortiment ingår allt utom skridskor. I Sverige har varumärket funnits i tre år. Från början sorterade det under New Balance dotterbolag men när den verksamheten upphörde placerades Sverige under Tysklands paraply med en svensk säljare, Magnus Eskerfält. Sedan årsskiftet ingår han i Active Sportswears organisation.
– Warrior som varumärke är jättestarkt men deras logistik har varit en fullständig katastrof. Intresset har funnits från den svenska marknaden men man kan inte köpa ett varumärke som inte levererar. Men nu tar vi över lagret och kan få tryck på det. Magnus märkte direkt av en förhoppning hos handlarna när det blev känt att vi tog över distributionen, säger Jan.
Även om Warriors fotbollssortiment inte lanseras förrän nästa år siktar Active Sportswear på tillväxt redan i år. Bland annat ska organisationen öka från fem till sju personer.
– Det händer mycket med både New Balance och Warrior och vi behöver sy ihop Active Sportswear-organisationen lite för att bli starka helhetsmässigt. Det är en lång väg att gå men med Warrior så är vi en ännu intressantare aktör och det märker vi när vi ska träffa folk, vi har inga problem att få till möten, säger Jan.