Eivy var ett av två svenska bidrag till årets Brand New Award på Ispomässan. Bakom framgången ligger glada färger, annorlunda design och inte minst entreprenörskap.
Idén till Eivy föddes när grundaren och textilekonomen Anna Vister gjorde en snowboardsäsong i St Anton. Ställd inför faktumet att garderoben är liten när man är ute och reser kom hon på att det vore bra om de kläder man har med sig fungerar i alla situationer. Hösten 2010 släppte Eivy sin första underställskollektion.
– Eivy är trendiga, roliga underställ som man är snygg i i backen och på afterskin och hemma i soffan. När jag gjorde säsong var det mycket svart och marinblått och för att hotta upp det hela körde folk en bomulls-T-shirt över men det blir ju helt fel för då stannar fukten där. Jag ville ta fram funktionsunderställ som var trendriktiga och roliga, säger Anna.
Till nästa säsong har den snowboardinspirerade kollektionen utökats med lite lager-2 och några tekniska tall-T:s. Ett av målen har varit att ta fram en väl sammanhållen kollektion där alla plagg ska gå att matcha.
– Tjejer gillar att köpa nya grejer och därför har jag designat plaggen så att de går att mixa och matcha. Det räcker med att köpa en ny överdel så har du ett helt nytt ställ eftersom den funkar med den gamla underdelen.
I Sverige finns Eivy i ett 30-tal butiker och utomlands finns varumärket representerat på fyra marknader. Utmärkelsen av Ispos Brand New Award-jury lär inte sakta ned farten.
– Det är ett kvitto på att att internationell jury tycker att material och design är riktigt bra och det känns jättekul. Framöver vill jag göra ännu mer teknisk streetwear som fungerar både i backen och hemma. Jag tror till exempel på oversize-grejer för tjejer, det har inte riktigt funnits tidigare, säger Anna.