Titleist lanserar en helt ny golfboll

Golfmarknaden är i förändring och tillverkarna måste hänga med. Därför gav Titleist sina produktutvecklare uppdraget att ta fram en ny boll som skulle var lika het som cool. Resultatet är Titleist Velocity.

Titleist är ohotade som marknadsledare inom bollar. Deras toppmodell Pro V1 säljer mer än något annat bollmärkes totala kollektion gör och den näst bäst säljande modellen är Titleist NXT Tour. Ändå kände de att de var tvungna att utveckla en helt ny boll för att nå de golfare som är mer rock ’n roll än blazer och som vill ha en mjuk boll med maximal längd.

Resultatet heter Velocity och är en 2-delsboll med Tileists hittills snabbaste kärna och ett skal och dimpelmönster som ska minska spin och därmed ge en mer penetrerande bollbana och mer rull med drivern. Kompressionen ligger på runt 90 vilket är ungefär detsamma som Pro V1.

Samtidigt med Velocity lanserade Titleist två nya versioner av NXT Tour (varav en gul) och en ännu mjukare DT SoLo.