Det Schweiziska varumärket Mammut vill göra en omstart i Sverige. Det är ett led i företagets nya fokusering på den Nordiska marknaden. Thomas Tauschek som är ny Sverigechef för Mammut ska leda arbetet här hemma.
Mammut har en etablerad ställning på outdoormarknaden nere i Europa. Därför siktar företaget på att växa och etablera sin ställning på nya marknader som USA, Asien och Norden. I Sverige har Mammuts varumärke tappat lite i popularitet de senaste åren. Affärsstrategin har skötts från Norge vilket inte alltid varit den mest optimala lösningen. Detta har noterats nere på huvudkontoret i Schweiz och därför har företagsledningen lagt upp en ny strategi för marknaderna i de olika nordiska länderna.
– Vi kommer att få en hård press på oss att leverera men också att satsa på vår kärnverksamhet vilket är specialisthandeln. Det är därifrån vi måste bygga vår trovärdighet igen, säger Thomas Tauschek.
Det betyder i praktiken att strategierna hur Mammut ska växa och samtidigt bibehålla sina kärnvärden varierar från land till land. Marknaden i Norge och Sverige ser olika ut och därför ska satsningarna anpassas för de lokala förhållandena.
– Vi är på ett vitt blad och startar egentligen från noll igen. Det kommer att ske en hel del förändringar också utåt sett. Men jag har bara jobbat i tre veckor på Mammut och vill därför inte precisera idag vad vi ska göra, säger Tomas Tauschek.