Franska varumärket Millet är tillbaka på den svenska marknaden. Lagom till Swesport plockade International Sportswear Company upp varumärket i sin portfölj.
Anrika Millet med över 60 år i branschen blir ISC:s tredje varumärke efter Odlo (funktionsunderkläder) och Deuter (ryggsäckar). I sortimentet ingår konfektion, hårdvara och skor för alla typer av bergssporter vilket passar ISC:s portfölj perfekt enligt vd:n Jan Lundin.
– Ja, vi får en bra balans i portföljen med Millet. Med till exempel Odlo har vi varit väldigt vinterbetonade och med Millet får vi produkter som följer hela tolvmånaderscykeln. Vi kommer att jobba mycket med skoserien och med fortlöpande kompletteringar får man en running business hela tiden, säger Jan Lundin.
Millet har ett stort sortiment inom både hårdvara, konfektion, tillbehör och skor men till en början har ISC valt att sålla i sortimentet och plocka ut de stilar som de tror kommer att fungera i Sverige. Jan Lundin framhåller produkternas passform som ett starkt kort.
– Självklart jobbar de med stora och väldigt välkända materialleverantörer men den stora styrkan är passformen. Produktens passform och balans är en oerhört viktig del i ett plagg och när man sätter på sig en dunjacka ska man känna att den verkligen sitter på axlarna. I sin produktutveckling jobbar Millet väldigt nära sina partners och får mycket hjälp från människor som verkligen lever med produkterna 24 timmar om dygnet, till exempel bergsguider i Chamonix, säger Jan Lundin.
Även om Millet fyller en lucka i ISC:s portfölj är den inte komplett ännu. Ytterligare ett eller två varumärken ska in.
– Det vi tittar efter nu är skyddsprodukter som hjälmar och goggles. Det ska vara hårda produkter för att få ett lite mer komplett sortiment. Men det gäller att hitta något som kan tillföra marknaden någonting, säger Jan Lundin.