Mössmärket Barts går så bra i Sverige att Cathrine Wedemo och Fredrik Nordkvist har bestämt sig för att släppa klädmärket Alprausch och satsa fullt ut på Barts.
Cathrine Wedemo och Fredrik Nordkvist stod inför ett val. Antingen utöka personalstyrkan för att klara av den växande verksamheten eller banta verksamheten så att de två kan klara av det själva. Valet blev att efter sex år sluta jobba med klädmärket Alprausch för att istället satsa allt på mössor och halsdukar från Barts.
– Det var ett jättesvårt beslut, säger Cathrine på Nordkvist & Wedemo, för vi gillade verkligen Alprausch och människorna i det företaget. Det som fällde avgörandet var att vi ville fortsätta at vara ett litet familjeföretag där bara jag och Fredrik är de som jobbar. Vi älskar båda två att vara ute och sälja och ville inte släppa den biten för att administrera ett större företag.
Det går inte att ta miste på Cathrines glöd när hon pratar om Barts mössor, en glöd som smittar och som det borde finnas mer av i sportbranschen. Det hon går igång allra mest på är långa, stickade halsdukar för män.
– De här kommer att bli galet stort nästa höst, säger Cathrine. Män har blivit betydligt modigare vad det gäller accessoarer och hetast av allt nästa höst är en halsduk. En lång halsduk som du kan vira flera varv.
Barts har gjort sig ett namn med modellen Kamikaze, en pälsfodrad flygarmössa som blivit en hit inte minst bland kändisar och därför synts mycket i media i vinter. Till nästa år kommer det stickade varianter av Kamikaze samtidigt som de vanliga stickade mössorna blir fler. Liksom pälsmössorna och mössor för barn.
– Vi kommer att gå all in på mössor, säger Cathrine. Vi ska bli Sveriges mösskungar.