Adidas är redan Sveriges största sportleverantör. Nu vill de bli ännu större genom att satsa fullt ut även på outdoorsegmentet.
Globalt inleddes satsningen på outdoor redan för fyra år sedan. Först ut var länder som Tyskland, Schweiz, Italien och Frankrike innan det var dags för USA och Asien. I höstas började det dyka upp lite produkter även på den svenska marknaden men nu går man ut ännu bredare och nyligen inledde man ett samarbete med multisportlaget Axa Sports Club. Medverkan på Swesport är en annan del i satsningen.
– Vi är här för att visa upp oss, säger My Bäck, ansvarig för Adidas outdoorsegment. Vi är fortfarande inget stort varumärke på outdoor men sedan vi inledde satsningen 2008 har vi byggt egna testcenter och verkligen investerat i att utveckla produkterna. Hittills har vi bara funnits hos utvalda kunder men nu går vi ut bredare på den svenska marknaden. Om tre år ska vi vara ett etablerat och trovärdigt varumärke inom outdoor på ett globalt plan.
Idag innehåller kollektionen både skor, textil, tillbehör och hårdvara men tonvikten ligger på skor och textil. Det finns en uttalad ambition att ta vara på innovationer från andra delar av den stora Adidaskoncernen och det ser My Bäck som en av varumärkets konkurrensfördelar.
– Adidas har ett så starkt arv inom sporten och om vi kan ta med de delarna in i det här segmentet så kommer det också att bli framgångsrikt. Dessutom ser vi även att outdoor håller på att förändras. Det är inte bara hiking och trekking längre utan outdoor håller på att bli yngre och mer atletiskt med mer krävande sporter och där tror jag att vi har kunskap att tillföra något, säger My Bäck.