Burton satsar på kvinnor

Burton gör två stora satsningar på kvinnor. Dels startar de sajten burtongirls.com av och för kvinnor som åker snowboard och dels tar Donna Carpenter över som vd.


Burton satsar på kvinnor
Donna Carpenter

Burtongirls.com är en sajt dedikerad till kvinnor som åker snowboard. Sajten är uppdelad i fem ämnen för att täcka det mesta inom livsstilen snowboard och kvinnor. Viktigaste ämnet är självklart snowboard och dessutom finns ämnena Resor, Hälsa & Skönhet, Stil & Kultur samt Aprés.

Förutom att Burtons kvinnliga teamåkare delar med sig av sina tips och upplevelser så har Burton också kopplat skådespelare, DJ:s, fotomodeller, kvinnor som jobbar på Burton och kvinnor som jobbar i snowboardbutiker till sajten.

– Det finns så många coola saker med vår livsstil – från resor och att träffa människor från hela världen till att åka på de bästa bergen och hemsidan ska belysa allt detta, säger Donna Carpenter, vd på Burton.

Donna är gift med Burtons grundare Jake Burton Carpenter. Hon har varit med sedan 80-talet och bland annat varit med om att sätta igång hela den europeiska verksamheten. För åtta år sedan blev hon ansvarig för att tillsätta fler kvinnor på ledande poster i Burton Snowboards.

– Vi har alltid sett till att ha kvinnor i vårt företag, men när vi växte som snabbast i slutet av 90-talet så hade vi plötsligt en ledningsgrupp på 25 personer där bara tre var kvinnor, säger Donna. Jake insåg att det var ett stort problem och jag fick uppdraget att få in fler kvinnor på ledande poster i företaget. Vi underlättade för småbarnsföräldrar genom att införa flextid och betala för barnskötare under resor, men ännu viktigare var att vi satte igång ett mentorsprogram där unga kvinnor får stöd och råd av våra mest erfarna kvinnor. Nu har vi en mycket bättre fördelning mellan män och kvinnor.

Sportregistret - Relaterat företag