Icebug ska sko en miljon

Vinterskospecialisten Icebug har vuxit rejält under de senaste åren. Målsättningen är fortsatt offensiv. Om några år ska försäljningen överstiga 1 miljon par skor om året.

Svenska Icebug har på bara tio år lyckats bli en etablerad aktör i den stentuffa skobranschen med sina skor och anatomiska sulor. Med sin speciella greppteknologi lyckades de hitta en lucka i marknadens utbud och är idag etablerade i mer än femton länder. Efter att ha ökat med 30 procent om året de tre senaste åren omsatte företaget förra året 65 miljoner kronor.

Målet är dock långt ifrån nått. Om fem-sex år ska försäljningen ha närmat sig 400-miljonersstrecket, eller över 1 miljon par räknat i skor. Att målet nås just 2017 är dock inte det viktigaste. Inte heller är det pengar som är drivkraften, säger företagets vd David Ekelund.

– Nej, faktiskt inte, det är inte det som driver och motiverar oss. Vi vill utveckla koncept som blir verktyg för människor att kunna vara mer aktiva, det gäller både sulorna och alla typer av skor vi gör. Det tydligaste exemplet är våra greppteknologier. Vi får oerhört mycket positiv feedback från folk som använder våra produkter, man känner verkligen kärleken där.  Än så länge är vi väldigt små, men någonstans, har man nått 1 miljon par, då kan man känna att man kanske faktiskt gör en liten skillnad i världen. Det är det som driver oss, säger David Ekelund.

Förra året landade försäljningen på omkring 170 000 par skor. För att nå målet om 1 miljon par skor 2017 krävs alltså att Icebug ökar omsättningen med 40 procent per år. Blir ökningen 30 procent nås målet 2018. Sett till historien ser målet inte omöjligt ut.

David menar att företaget de senaste åren lärt sig vad som krävs av en snabbväxande organisation:

– Rätt människor som vill vara med på den här resan, den är både tuff och rolig. När man växer så snabbt så krävs det att alla är med och driver på, tar egna initiativ och eget ansvar. Det är en grundinställning som alla i organisationen behöver ha.

Sett till sortiment handlar det om att bredda utbudet. Icebug slog igenom tack vare sin unika greppteknologi men kunderna uppskattar även skornas design, image, passform, hållbarhet och komfort enligt David som säger att många vill ha skorna även när det inte är halt.

– Vi vill behålla vår plats på hyllan hela året. Framförallt gäller det höst och vår och vi har spännande utvecklingar i pipelinen. På allvar kommer det att märkas i vårkollektionen nästa år men redan nu till våren smyger vi igång med en schysst casualkategori, säger David.

Däremot finns det i nuläget inga planer på att röra sig utanför skor och sulor. Icebug är inte intresserade av att producera till exempel en konfektionskollektion bara för att sätta sin logo på den.

– Det är inte uteslutet men våra produkter ska tillföra ett unikt värde och vi ser inte i nuläget att det är något som vi skulle kunna bli bäst på och då är vi inte speciellt intresserade av att göra det, säger David.