Danska distributören Outdoor Extreme Sports spänner bågen i Sverige. Under nästa år vill företaget öka omsättningen i Sverige med 50 procent.

Outdoor Extreme Sports etablerades år 2000 i Danmark och har varit verksamt på den svenska marknaden i olika omgångar sedan 2003. Idag marknadsför företaget Outdoor Research som har ett brett utbud av outdoorprodukter, Littlelifes barnryggsäckar, Lifeventures reseryggsäckar, Esbits friluftskök, Lifesystems första hjälpen-kit och Argon 18:s cyklar.
Sedan årsskiftet är det Johan Hasselmark som driver Outdoor Extreme Sports svenska gren. Han är själv aktiv multisportare i teamet FJS och använder regelbundet produkterna han nu ska marknadsföra i Sverige.
– Målsättningen är att bli en etablerad aktör. Vi har inte ambitionen att bli störst men vi vill bli en uppskattad distributör som bär premiumvarumärken och som återfinnas i nischade outdoorbutiker och kedjor som Naturkompaniet. Inom de närmaste åren kommer vi inte att finnas på XXL, säger Johan till Sportfack.
Idag är företaget betydligt mindre i Sverige än i Danmark. Konkurrensen på den svenska outdoormarknaden är stenhård med flera starka inhemska leverantörer samt många stabila, globala jättar. Men Johan tror på tillväxt.
– Våra varumärken är konkurrenskraftiga för att de tillför något. Många företag hastar bara ihop produkter som handskar, mössor och damasker men för Outdoor Research har det varit huvudfokus sedan 80-talet och på det har man lagt innovativ konfektion. Eller ta Lifesystems, deras sjukvårdspaket håller en nivå som inte existerat tidigare på den svenska marknaden. Jag förväntar mig inga jätteordrar i början utan vi ska växa genom att ta små steg hela tiden, säger Johan.