Quiksilver har skrivit ett samarbetsavtal med svenske snowboardåkaren Zebastian Landmark. Förra årets SM-vinnare i slopestyle ska hjälpa Quiksilver att komma närmare de svenska konsumenterna.

Världsmärket Quiksilver har atleter som Kelly Slater och Tony Hawk i sitt stall. Det har gett varumärket en enorm kännedom i actionsportvärlden. Samtidigt kan varumärket kännas väldigt amerikanskt och väldigt långt ifrån den svenska marknaden enligt Viktor Telégin, key account- och brand manager för Quiksilver och Roxy i Sverige. Det är där Zebastian Landmark kommer in i bilden.
– De svenska varumärkena blir bättre och bättre och det gör att vi måste komma närmare den svenska marknaden, vi kan inte alltid förlita oss på världsstjärnor som Tony Hawk. Vi måste ta steget in på den svenska marknaden som ett svenskt Quiksilver anpassat för vår svenska konsument. Det är därför vi signar Zebastian Landmark och vi kommer att fortsätta att stärka vårt team med svenska profiler, säger Viktor Telégin.
Ett annat verktyg för att komma närmare de svenska konsumenterna är evenemang. Men bara i undantagsfall ska Quiksilver delta på stora evenemang.
– Såvida vi inte skapar ett stort evenemang själva ska vi nästan uteslutande bara vara med på mindre evenemang. Ett mindre evenemang kanske bara drar hundra besökare men de som är där kommer att få en direkt relation till Quiksilver Sverige. De ser att vi är närvarande på den svenska marknaden och vi får en direkt dialog med dem, säger Viktor.
Just dialog och respons var Quiksilver ute efter när de släppte nyheten om sin nye åkare. När ett sportföretag signat en atlet brukar samarbetet vanligtvis kommuniceras till media genom ett pressmeddelande kryddat med bilder. Denna gång ville dock Quiksilver göra något annat för att nå igenom bruset och satte ihop en liten film om hur det gick till när Zebastian Landmark skrev på avtalet med Quiksilver. En kamera följer Landmark från det att han vaknar på Bosön till det att han skriver under sitt kontrakt uppe i Kaknästornet.
Filmen fick bra genomslag hos medier som Freeride, Transition och Tacky.se.
– Det var väldigt viktigt för oss att just de plockade upp filmen eftersom de utgör coremedierna i branschen. Tack vare det har vi fått mycket respons och igång en dialog med vår målgrupp, säger Viktor.