Världens största ursäkt

Igår brakade helvetet löst. Den påminnelse som skulle skickas ut om vår undersökning Årets Leverantör Sport hamnade i någon loop och bara skickades och skickades. Innan jag lyckades radera undersökningen hade servern lyckats lägga upp över 1,5 miljoner mail i en utskickskö. Jag förstår hur förbannade alla mottagare har varit och jag ber alla drabbade…

Tidigt i går morse var jag på väg till Södertälje för att titta på när min dotter Moa skulle vara med i sin andra gymnastiktävling. På väg till tävlingen sa min son Mac att jag hade över 1 000 mail i min inkorg på Ipaden och jag fattade ingenting. Tio minuter senare när vi var framme i Södertälje var siffran uppe i över 2 000 mail.

Familjen fick gå in i idrottshallen medan jag försökte förstå vad som var felet. Jag trodde att jag råkat ut för något tokspam men när jag kom in i mitt mailprogram förstod jag att det var precis tvärtom. Mailen som trillade in med en hastighet av runt 200 i minuten var studsar från mail som skickats ut för vår undersökning Årets Leverantör Sport. Det var Sportfack som var spammaren och inte tvärtom.

Jag försökte få tag i någon på vårt undersökningsföretag Webropol för att stoppa det här men det var självklart ingen som svarade på deras support en lördag morgon. Efter en evighet lyckades jag hitta ett gammalt mail från en av utvecklarna på Webropol och ringde på hans mobil men fick inget svar. Jag såg hur mängden av utskick bara växte och växte men hur jag än försökte så kunde jag inte komma in i schemaläggningen och stoppa utskicken. När mailen i kön närmade sig 1,5 miljon så kom jag på att jag kunde radera hela undersökningen inklusive de 128 svar som vi fått på det första utskicket.

Jag trodde då att jag fått slut på vansinnet och skrev en ursäkt som jag mailade till alla mottagre men ganska snart förstod jag att mailen bara fortsatte att strömma ut. Jag hade nog fått stopp på nya utskick men allt som låg i kön fortsatte att skickas ut.

Hur jag än försökte fick jag inte tag i någon på Webropol men min kolega och hjälte på Egmont Karin Stare lyckades till slut få tag på företagets finska vd och han satte direkt en tekniker på att stoppa det hela. 20 minuter senare uphhörde vansinnet. Då hade det gått nästan åtta timmar, jag hade inte sett mycket av min dotters gymnastiktävling, i min inkorg låg det över 15 000 mail, jag hade fått hundratals med arga mail från mottagare som undrade vad vi höll på med, andra hade ringt till mig , min sons mobil och hem till mig för att få stopp på spamet. Vissa hade fått över 100 mail med uppmaningen att svara på vår undersökning så jag förstår deras ilska. Enda bonusen för mig är att jag fått många nya bra ord, eller tillmälen, till Wordfeud. Mongo och aphjärna kan ge ganska många poäng…

Jag har ännu inte fått kontakt med någon på svenska Webropol men så fort de hör av sig ska de få veta att de lever. Till alla er som drabbades av det här vansinnet vill jag be om ursäkt på mina bara knän. Det är oförlåtligt och jag förstår att ni aldrig mer vill ha mail från oss. Hur vi ska lösa undersökningen Årets Leverantör Sport återstår att se – nu har vi inte ens kvar de 128 svar som vi hade fått in… Kanske får vi ta en paus med undersökningen ett år för jag kan inte med att göra ännu ett utskick. Och det kommer garanterat inte att ske med Webropol.

Än en gång världens största ursäkt till alla drabbade. Det var verkligen inte vår mening att fördärva er lördag.

 

Martin Willners
Chefredaktör Sportfack