Nötkött, fisk och honung ska enligt Livsmedelsverkets regler alltid märkas med ursprung. Nu går tyska skojätten Meindl i samma spår. Till våren kommer kunder kunna söka sina skors ursprung.
Meindl har haft en stark ställning på den svenska marknaden i flera år. Under 2010 ökade volymförsäljningen med 100 procent och hittills i år har försäljningen ökat med 70 procent.
Mats Bengtsson, marknadschef på Sporthaus Moxter som distribuerar Meindl i Sverige, tror att en ökad funktionsmedvetenhet ligger bakom ökningen.
– Vi har självklart inte gjort så att fler människor springer ute i fjällen. Ökningen beror på att vanliga människor, och då framförallt stadsmänniskor, har valt bättre funktionsprodukter även för de små äventyren, säger Mats Bengtsson.
Bakom de goda försäljningssiffrorna ligger bland annat en bred distribution. Den ambitionen ligger kvar även fortsättningsvis. Samtidigt har det sedan en tid tillbaka funnits en vilja från Sporthaus Moxters sida att kunna presentera en unik kollektion för de butiker som jobbar extra mycket med personlig service.
– Vi har försökt öronmärka Meindl i olika kategorier och när vi hörde av oss om det till huvudkontoret i Tyskland fick vi enorm respons, säger Mats Bengtsson.
Det tyskarna kom fram till var det nya konceptet Identity som lanseras nu till våren. Varje sko i Identity-kollektionen är tillverkad av skinn från Tyskland och har ett stansat nummer. Med hjälp av numret kan kunden få reda på vem som tillverkat skon, vem som garvade skinnet och när, vem som ägde djuret och till och med om ovanlädret kommer från en tjur, kviga eller kossa.
– Kunden kommer att kunna läsa om ursprungsgården, om garveriet och om tillverkaren. Identifikationskänslan kommer att bli optimal och vi kan erbjuda vissa återförsäljare en unik och extrem skoserie, säger Mats Bengtsson.
I den kollektion som lanseras nu till våren återfinns modellerna Linosa, Tessin, Borneo och Island. För att särskilja dem från vanliga Meindlmodeller har varje känga en orange detalj.