Det råder ingen tvekan om att designen blir allt viktigare för en produkts försäljning. Ett företag som verkligen har förstått det här är Taylormade som tagit klubbdesign till en ny nivå.
På årets mässa kan Taylormade bara visa upp en ny klubba – R11 järn – de andra nyheterna visas först i januari på den stor golfmässan i Orlando.
– Vi vet att det kommer två nya drivers, en ny järnserie och två nya bollar till nästa år men vi har ingen aning om hur de ser ut, säger Sonny Wiking på Taylormade. Här på mässan får vi sälja in driver A och driver B men kunderna verkar lita på oss för det går riktigt bra.
R11 järn ligger mellan fjolårets TP och Burner och den röda vikten finns i olika vikter för att svingvikten ska förbli densamma oavsett längd på skaftet.
I Taylormades monter finns också Adidas och Ashworth. Adidas tror stenhårt på de nya spiklösa golfskorna och har hämtat inspiration från sina sneakers till golfskorna i kollektionen Fashion Performance.
– Intresset för den här typen av skor är enormt och när Justin Rose vann i dem blev det ännu större, säger Sonny.
I kollektionen Fashion Performance finns också kläder med mer färg och tajtare pasform. En ungdomligare stil för de som tröttnat på den klassiska golfstilen. ν
