Sveriges, kanske världens, roligast säljare – Lennart Sohlin på Lobster – gör sin sista mässa här på Elmia. Den 8 november, en helt vanlig tisdag, gör han sin sista arbetsdag och faktum är att golf- och sportbranschen kommer att bli lite mindre rolig utan alla Lennarts historier.
– Jag får väl sätta mig ner och skriva en bok om allt jag har varit med om på Salomon, Taylormade och nu senast på Lobster, säger Lennart. Det finns garanterat en del sköna saker att berätta.
Lobster Golfwear är helt och hållet Lennarts baby. Det hela började med att han såg en ledig nisch med golfbyxor i flera storlekar och även om det tog ett tag att övertyga inköparna i golfbutikerna så blev Lobster till slut en succé.
– Det är inte utan att jag är lite mallig över Lobster, säger Lennart. Vi har skapat ett unikt varumärke vad det gäller kombinationen kvalitet, prisläge och storlekar. Det har gått bättre än jag kunde önska och nu känns det skönt att lämna över hela projektet. Jag tycker att det är roligast att sätta igång saker men när det går över i förvaltningsfasen är jag inte rätt person.
Att det går bra för Lobster syns tydligt här på Golfmässan – deras monter har vuxit betydligt sedan förra året och detsamma gäller kollektionen. Missa inte att gå in till Lennart och tacka av honom. Har du tur kanske han berättar historien om när han skulle lansera franska längdbindningar i Sverige.