Edsby-företaget Lindberg går från klarhet till klarhet. Förra året ökade omsättningen med 75 procent och prognosen för i år ser god ut - införsäljningen har ökat med 60 procent jämfört med i fjol.
Det som började med älgskinnstossor för 15 år sedan har idag vuxit ut till ett företag med en mångmiljonomsättning. Förra året omsatte företaget 22,2 miljoner kronor och prognosen för i år är mycket god.
Som för många andra inom sportbranschen är det bland annat snörika vintrar de senste åren som ligger bakom tillväxten. En annan starkt bakomliggande orsak är den sortimentsbreddning Lindberg gjorde för två år sedan. Vantar, mössor och badkläder fick sällskap av funktionskläder för barn. Jackorna, overallerna och byxorna har tagits emot väldigt väl av konsumenterna.
– Jag tror att barnfamiljerna har upptäckt kvaliteten i våra produkter. Det är väldigt kul. Vår affärsidé är att erbjuda marknaden kvalitetsvaror till hyfsat vettiga priser. Vi ska inte vara lågpris men inte heller ha de högsta priserna. Vi vill ligga i toppen på mellansegmentet, säger Michael Lindberg, vd för företaget.
Det är inte bara i Sverige Lindberg växer. Idagsläget står exporten för omkring en femtedel av omsättningen tack vare en stark tillväxt i till exempel Ryssland de senaste åren.
Tillväxten har frestat på lagerkapaciteten. Nu under hösten har företaget haft varor överallt där de får plats men nu har bygget av ett nytt lager påbörjats och när det står klart är kapaciteten mer än fördubblad och kommer att uppgå till nästan 2000 kvadratmeter. Även för personalen har omsättningsökningen märkts av.
– Vi är sex fast anställda och anställde nyss en sjunde. Dessutom har vi två stycken på timme fram till jul. Men jag tycker vi har klarat det jättebra även om vi får jobba rätt hårt för att klara leveranstiderna, säger Michael Lindberg.