När Sporting Goods Intelligence analyserat försäljningen i Europa 2010 visar det sig att tillväxten blev 4,3 procent. Största landet är Tyskland, högst tillväxt har Norge och det är också norrmännen som lägger ned mest pengar per person på sportprodukter.
Den europeiska sporthandeln återhämtade sig ganska bra förra året från nedgången 2009. Då blev det en tillbakagång på en procent medan det förra året blev en tillväxt på 4,3 procent. Två anledningar till ökningen anses vara fotbolls-VM under sommaren och den kalla hösten som satte fart på både kläd- och skidförsäljningen.
Totalt beräknar Sporting Goods Intelligence att sportbranschen omsätter svindlande 400 miljarder kronor och största marknaderna är Tyskland före Frankrike och Storbritannien. Föga överraskande eftersom det också är de största länderna i Europa.
Tittar vi istället på hur mycket folk spenderar på sportutrustning i de aktuella länderna blir listan väldigt annorlunda. Länder med mycket vintersport hamnar i topp och allra mest spenderar norrmännen ( 3 678 kr/person) före schweizarna (2 886 kr) och österrikarna (2 449 kr). Svenskarna hamnar på fjärde plats med en sportplånbok som rymmer 2 158 kronor per person.
Högst tillväxt i Europa har Norge(+7,4 %) följt av Tyskland (+7,0 %) och Sverige (+5,8 %). På nästan samtliga marknader ökar de marknadsledande kedjorna mer än marknaden gör totalt vilket betyder att de små butikerna slås ut och att de stora aktörerna är vinnarna.