Miljardvinst för Adidas

Adidasgruppen hade ett bra första halvår. I neutrala valutor ökade den globala försäljningen med 14 procent jämfört med första halvåret 2010.

Försäljningen för gruppens varumärken Adidas, Reebok, Taylormade-Adidas Golf, Rockport och Reebok-CCM Hockey uppgick under första halvåret till 60,42 miljarder kronor. Uppdelat på de olika varumärkena i gruppen uppvisade Taylormade-Adidas Golf bäst procentuell ökning. Under första halvåret ökade försäljningen med 16,8 procent till 5,4 miljarder kronor. Adidas ökade sin försäljning med 14,3 procent till 44,5 miljarder kronor, Reebok ökade försäljningen med 14 procent till 8,6 miljarder kronor, Rockport ökade sin försäljning med 2,4 procent till 1,1 miljarder kronor och Reebok-CCM Hockey ökade med 6,2 procent till 735 miljoner kronor.

Sett till region ökade försäljningen mest för gruppens varumärken i regionen Greater China där den steg med 38,4 procent till 5,3 miljarder kronor. I Västeuropa steg försäljningen med 9,6 procent till 18,7 miljarder kronor.

Halvårsvinsten för hela gruppen ökade med 18,3 procent till 3,3 miljarder kronor.