Jättar slopar farliga kemikalier

Puma och Nike har beslutat att fasa ut alla miljöfarliga kemikalier som används vid tillverkningen av deras produkter. Målet ska vara uppnått 2020.

Beslutet kommunicerades ut av Puma i slutet av juli och av Nike i mitten av augusti. Även om vare sig Nike eller Puma nämner Greenpeace i sina uttalanden kan miljöorganisationen ha haft ett finger med i spelet. I juli publicerade nämligen Greenpeace rapporten Dirty Laundry som hävdar att flera stora klädmärken kan kopplas samman med anläggningar som släpper ut miljöfarliga kemikalier i floder i Kina.

Enligt Greenpeace rör det sig om kemikalier som är hormonstörande och som kan påverka fortplantningsförmågan. Flera av dem ska dessutom vara svårnedbrytbara och ackumuleras i kroppen hos djur och människor.

I samband med publiceringen av Dirty Laundry inledde Greenpeace den globala kampanjen Detox (avgifta) vars syfte var att utmana sportjättar som Nike och Adidas att minska användandet av kemikalier och att avgifta vattendrag. Enligt Greenpeace utmanades just dessa stora sportföretag för att de ansågs bäst lämpade att få med sig andra företag på tåget, både i och utanför sportbranschen.

Under kampanjen har det förekommit aktioner, turnéer, blogginlägg och twittermeddelande över hela världen. Bland annat har fler än 50000 skrivit till cheferna för Adidas och Nike och i samband med en match mellan Nike-sponsrade Barcelona och Adidas-sponsrade Real Madrid i augusti projicerade Greenpeace budskapet ”water pollution is not fair play” för de 100000 åskådarna på Camp Nou.

Den 26 juli gick Puma ut offentligt med att företaget är medvetet om det akuta behovet att reducera och upphöra med industriutsläpp av vådliga kemikalier. I ett pressmeddelande skriver företaget att Puma i enlighet med sin strategi för en hållbar utveckling är fast beslutet att upphöra med alla utsläpp av vådliga kemikalier i hela sin produktionskedja. Senast 2020 ska målet vara uppnått och för att garantera full insyn i det fortlöpande arbetet ska företaget kontinuerligt rapportera om sina framsteg. I slutet av september väntas Puma presentera en detaljerad handlingssplan.

Knappt en månad efter Pumas uttalande följde Nike efter. I ett pressmeddelande skriver Nike att företaget aktivt ska arbeta för att målet om nollutsläpp av våldiga kemikalier ska vara uppnått 2020. Nike skriver även att företaget kommer att jobba för en bättre transparens i kemikaliefrågor och att en detaljerad handlingsplan ska presenteras i oktober. Dessutom efterlyser Nike andra företag i branschen som kan vara med och ta fram en gemensam handlingsplan för hela sportbranschen.