Norrøna intar Stockholm

Sportbutikstäta Norrlandsgatan i Stockholm har fått ytterligare en sportbutik. I fredags var det invigning av norska Norrønas första svenska flaggskeppsbutik.


Norrøna intar Stockholm
Jørgen Jørgensen, vd Norrøna.

Den 450 kvadratmeter stora butiken ligger mitt på Norrlandsgatan och granne med streetbutiken Hollywood. Den rymmer hela Norrønas färggranna sortiment.

– Vi har lagt upp det systematiskt med damer till höger och herrar till vänster och delat upp kollektionen i fem koncept: skidor och snowboard, alpin klättring, outdoor, jakt och lifestyle, säger Norrønas vd Jørgen Jørgensen som var på plats för invigningen.

Butiksupplägget är luftigt och följer man butiksvarvet hittar man allt förutom jaktsortimentet som placerats i ett separat rum eftersom den gröna färgen skär sig mot det övriga sortimentet. Samtliga produktgrupper är välexponerade på väggar och på skyltdockor. Vid varje koncept finns utförliga skyltar för att kunden lätt ska få information om produkterna och dess historia.

Norrøna intar Stockholm

 

I mitten av butiken finns ett kylrum som kunderna kan kliva in i för att få en uppfattning om vad produkterna går för. Kylaggregatet kan tvinga ner temperaturen till -25 grader och en väggfläkt ger vindstyrkor på uppemot 12 meter per sekund. Det kommer även finnas isklumpar så att kunder ska kunna testa handskar.

Bredvid ligger butikens serviceavdelning där kunder ska kunna få sina plagg lagade.

– Vi har en serviceavdelning i butiken i Oslo och det har fungerat extremt bra. Det är ett koncept som vi vill köra i våra flaggskeppsbutiker, säger Jørgen Jørgensen.

Butiken på Norrlandsgatan är Norrønas första i Sverige. Bakom etableringen ligger en vilja att kunna visa upp hela sitt utbud och hur de olika färgerna och plaggen kan matchas tillsammans. Men tanken är också att få något tillbaka från kunderna.

– Vi vill ha feedbacken. Med den här butiken kommer vi i direkt kontakt med kunderna. Vi får se deras reaktioner och vi får höra vad de tycker. Dessutom har vi en möjlighet att testa produkter här som återförsäljarna kanske inte tror på. Här kan vi få svar på hur de funkar. Vi tror väldigt mycket på att förbättra oss hela tiden och egna butiker är en viktig del i det arbetet, säger Jørgen Jørgensen.

Norrøna intar Stockholm

 

Sedan Norrøna för sex år sedan beslutade att inleda en exportsatsning har företaget vuxit rejält. Omsättningen har mer än fördubblats och siktet är inställt på att öka ytterligare. Enligt Jørgen Jørgensen är Sverige en av Norrønas tre största exportmarknader och han uppskattar att varumärket är bland de tio största outdoorvarumärkena i Sverige. Han tror att den nya butiken på Norrlandsgatan kommer att bidra till att varumärket växer ytterligare i Sverige.

Däremot ser han inte butiken som ett hot mot Norrønas nuvarande återförsäljare.

– Nej, kännedomen om Norrøna är låg i Sverige och Stockholm. Vi kommer att använda den här butiken till att öka kännedomen om varumärket och då kommer kundunderlaget att öka. Det kommer att leda till att vi säljer mer Norrøna både här och hos våra återförsäljare, säger Jørgen Jørgensen.