Vartex uppköpt av Batavus

Den svenska cykelleverantören Vartex har köpts av holländska cykelföretaget Batavus som ingår i jättekoncernen Accell Group. Köpet innebär att Vartex i fortsättningen kommer att distribuera varumärken som Batavus, Tunturi och Lapierre.

Bakom förvärvet ligger en vilja från Accell Group att komma in på den svenska marknaden i större skala.

– Det blir en ny stark aktör på den svenska marknaden som har ett väldigt brett program både vad det gäller tillbehör och cykelvarumärken. Man är fast besluten att ta en del av den svenska marknaden, säger Peter Folkeson, vd på Vartex.

Batavus köper 100 procent av Vartex av Peter Folkeson och brodern Lars som dock redan är pensionerad. Peter Folkeson sitter kvar på vd-stolen under de kommande två åren.

– Accell Group var överst på vår önskelista av tänkbara köpare. Det är en stark cykelgruppering som jobbar med varumärken i mid range-klassen och high end-klassen och som är väldigt tydlig med att man jobbar med fackhandeln. Det här är jättebra för Vartex och för den svenska cykelfackhandeln, säger Peter Folkeson.

Förvärvet innebär att Vartex släpper varumärkena GT och Mongoose. Enligt Peter Folkeson är det naturligt eftersom de tillhör en konkurrerande cykelgrupp. De cyklar för 2012 som finns i lager kommer dock levereras och Vartex vd understryker att företaget kommer att ta ansvar för de cyklar de tidigare sålt och att Vartex inte lämnar handlarna i sticket.

In kommer istället varumärkena Batavus, Lapierre, Redline och Tunturi. På tillbehör blir det dock inga omdelbara förändringar. En del av de nuvarande leverantörerna kommer att bytas ut och ersättas med leverantörer som Accell Group har starka relationer med.

– Det är egentligen inget handlarna kommer att märka av. Däremot kommer tillgängligheten att bli starkare och vi kan komplettera med ett väsentligt bredare tillbehörsprogram eftersom vi kommer att ha tillgång till varumärken vi inte haft tillgång till tidigare. Det kommer inte finnas något varumärke vi inte kommer åt, säger Peter Folkeson.

På motorsidan är det inget varumärke som faller bort. Däremot kommer Accell Groups engagemang i el-assisterade cyklar att märkas.

– Vi kommer att lägga stor kraft på el-assisterade cyklar. Vi tror mycket på det. Batavus har varit oerhört duktiga på el-assisterade cyklar och var med och drog igång försäljningen i Europa. Företaget har ett stort intresse av all typ av förflyttning på kortare sträckor, att ersätta biltransporter med tvåhjuliga transporter, säger Peter Folkeson.

Exakt hur Vartex framtida säljorganisation kommer att se ut är ännu inte klart. Men de olika varumärkenas säljkrafter kommer att koordineras och Vartex kommer att ha ett ansikte utåt.