Rekord för Puma, tvåsiffrig ökning för Asics och tyngre för Amer Sports - här kommer ett gäng kvartalsrapporter från tre av sportbranschens stora aktörer.
Amer Sports försäljning backade något under årets andra kvartal jämfört med samma period förra året. I år uppgick försäljningen till 3,037 miljarder kronor jämfört med 3,056 miljarder kronor förra året. I lokala valutor ökade dock försäljningen med 6 procent.
Rörelseresultatet var fortsatt negativt men minskade från -163 miljoner kronor andra kvartalet 2010 till -105 miljoner kronor andra kvartalet i år.
Enligt bolagets vd Heikki Takala är siffrorna i sin ordning och typiska för andra kvartalet då fokus främst ligger på att ta in ordrar. För helåret 2011 förväntar han sig att försäljningstillväxten ligger på ungefär 6 procent i lokala valutor.
I Amer Sports-gruppen ingår företag som Wilson, Salomon, Suunto och Arc’teryx.
Japanska Asics Corp. ökade sin försäljning under räkenskapsårets första kvartal med 10 procent jämfört med samma period förra året. I kronor steg försäljningen till drygt 5,4 miljarder kronor och eldades på av förvärven av Haglöfs och Asics Canada.
Mätt i procentuell tillväxt gick det bäst i regionen Americas där försäljningen ökade med 12,2 procent (1,4 miljarder kronor). På hemmamarknaden Japan ökade försäljningen med 4,2 procent (2,2 miljarder kronor) och i Europa ökade försäljningen med 8 procent till 1,5 miljarder kronor.
För hela räkenskapsåret (till ända 31 mars 2012) prognostiserar Asics att försäljningen ska uppgå till 22 miljarder kronor.
Puma redovisade rekordsiffror under årets andra kvartal. Jämfört med andra kvartalet 2010 ökade försäljningen med 9,4 procent till 6,5 miljarder kronor vilket var bolagets bästa andrakvartalssiffror någonsin. Rörelseresultatet ökade med 3,2 procent till 536 miljoner kronor.
Sett till region och procentuell utveckling gick det bäst för Puma i Asien/Pacific där bolaget ökade försäljningen med 16,8 procent till 1,5 miljarder kronor. I EMEA (Europe, Middle East, Africa) steg försäljningen med 8,4 procent till 2,8 miljarder kronor och i Americas steg försäljningen med 6,1 procent till knappt 2,2 miljarder kronor.
Bland segmenten var det tillbehör som ökade mest. Jämfört med andra kvartalet 2010 ökade försäljningen med nästan 13 procent till 936 miljoner kronor. Skor ökade 9,8 procent till 3,4 miljarder kronor medan konfektion ökade med 7,5 procent till knappt 2,2 miljarder kronor.