Thule har öppnat sin första konceptbutik i Sverige. I lördags slog en 590 kvadratmeter stor Thulebutik upp dörrarna strax intill Mobilia Shopping Center i Malmö. Butiken ska göra den aktiva livsstilen tillgänglig för fler människor.
Den äventyrsinspirerade butiken kommer att marknadsföra produkter för ett aktivt uteliv. Förutom ett brett utbud av bland annat Thules takräcken, cykelhållare och kajakvaggor kommer det att finnas produkter från varumärken som Trek, Skeppshult och Qube (cyklar), Point 65 (kajaker) och Sea to summit (smarta outdoortillbehör).
– Den här butiken är mycket mer outdoor än vår konceptbutik i Berlin som är mer Thule-traditionell och ligger bredvid flera biltillverkares konceptbutiker. I Malmö har vi satsat på att få lite mer cykel och surf shop-känsla och vi har personal som håller på med sporterna vi marknadsför, säger Magnus Welander, koncernchef Thule Group.
Konceptbutiken i Malmö kan sägas vara en mittstation i Thules långsiktiga strategi att komma närmare de aktiva konsumenterna. Thule etablerades i Gnosjötrakten 1942 då grundaren Erik Thulin började tillverka gäddfällor som han sålde till fiskare. Med tiden utvidgades verksamheten till att omfatta flera olika metallprodukter. Steget in på biltillbehörsmarknaden kom på 60-talet och i Sverige och i resten av Europa blev företaget kvar där. I Nordamerika har Thule dock alltid även funnits i sportbranschen.
Thules naturliga koppling till sport och fritid fick ledningen att för några år sedan fatta beslutet att röra sig utanför biltillbehörsbranschen även i den gamla världen. Förra året debuterade företaget på Ispo med målet att på sikt ta plats i sportbranschen.
– Tittar man i till exempel USA säljs Thules produkter till väldigt stor del i fräscha sportinriktade butiker, sportkedjan REI:s butiker är bra exempel. När jag tog över som koncernchef blev vår första satsning att röra oss ditåt även i Sverige och i resten av Europa. Med den här butiken kan vi visa för våra potentiella butikspartners hur det skulle kunna se ut i en butik, säger Magnus Welander.
I Malmöbutiken kommer även Chariots barnvagnar att säljas. Thule köpte den kanadensiska barnvagnstillverkaren i slutet av maj, även det ett led i Thules inriktning mot konsumentnära produkter för en aktiv livsstil.
Chariot grundades för knappt 20 år sedan och har utmärkt sig genom att marknadsföra barnvagnar som går att anpassa efter aktivitet. Genom en patenterad lösning kan barnvagnen enkelt anpassas efter fem användningsområden: cykling, joggning, promenader, vandring och längdskidåkning.
– Vi vill göra det enkelt för människor att leva aktivt. Vi tycker att Chariots produkter träffar helt rätt eftersom du kan jogga med barnen, cykla med dem osv. Jag har tittat på Chariot sedan jag kom till Thule och när Dan Britton (delägare och grundare) kontaktade oss och sa han ville sälja var det ett logiskt steg för oss.