Intersport ändrar sin ägarstruktur

Efter 50 år som frivilligkedja där varje butik varit sin egen omvandlas Intersport så att kedjan äger majoriteten i alla butiker. Enligt Intersports vd Fredrik Johansson krävs den här förändringen för att möta framtidens konkurrens.

Vid årsstämman den 12 maj tog Intersport ett historiskt beslut att ändra sin ägarstruktur från att vara en frivilligkedja där varje butik bestämt över sig själv till att bli en integrerad kedja som ägs av alla butikerna men där besluten fattas centralt. Butiksägarna kommer även fortsättningsvis att äga en liten del av sina butiker men den delen uppgår bara till 9 procent men kommer ändå att vara en sporre för den lokala butiksägaren att satsa på sin butik.

Intersport ändrar sin ägarstruktur
Fredrik Johansson

– Att utveckla Intersport med en ny ägarstruktur är ett beslut som har krävt mycket mod och styrka av entreprenörerna för att förändra dagens inarbetade system till en modernare struktur som är anpassad efter morgondagens marknad och konkurrens, säger Fredrik Johanson som är vd för Intersport.

Tanken med förändringen är att butikerna ska frigöra tid och resurser från inköp och administration för att istället satsa på lokal marknadsföring och kontakt med kunderna.När förändringen träder i kraft vid årsskiftet kommer kedjan att få ett gemensamt kassaflöde vilket kommer att jämna ut lokala försäljningsvariationer som till exempel när vintern eller sommaren kommer i olika landsändar

Andra fördelar med den nya ägarstrukturen är att den ska leda till ökad lönsamhet, ökad kapitaleffektivitet och ökad snabbhet som krävs i en förändrad marknad med flera nya aktörer. Intersports nyckelord i förändringen är enhetlighet, tydlighet och entreprenörskap.

Idag har 95 procent av butikerna skrivit under det nya avtalet. Vad som ska hända med de butiker som inte har gjort det och inte vill ha någon förändring är inte klart idag.