VF Corp köper Timberland

Amerikanska jättekoncernen VF Corp köper The Timberland Company med varumärkena Timberland och Smartwool. VF betalar 43 dollar per aktie vilket motsvarar en total köpeskilling om drygt 13 miljarder kronor.

Affären innebär att VF:s outdoor- och actiondivision växer rejält och divisionens omsättning utgör nu hälften av hela koncernens. Sedan tidigare ingår varumärkena The North Face, Vans, Jansport, Reef, Lucy, Eastpak, Napapijri och Eagle Creek i VF:s outdoor- och actiondivision.

– Varumärket Timberland är synonymt med hög kvalitet inom både skor och konfektion, säger Eric Wiseman, styrelseordförande och vd för VF Corp, i ett pressmeddelande. Vi tror att Timberlands unika positionering som ett genuint och opolerat outdoorvarumärke kommer att komplettera The North Face positionering som ett tekniskt premiumvarumärke perfekt, medan Smartwool kommer att göra oss marknadsledande inom en ny kategori.

The Timberland Company grundades 1978 och omsatte förra året drygt 9 miljarder kronor. Företaget har sitt huvudkontor i Stratham, New Hampshire, USA, och sysselsätter 5600 personer.