Svenska biltillbehörstillverkaren Thule köper kanadensiska barnvagnstillverkaren Chariot. Köpet är ett led i Thules inriktning mot konsumentnära produkter för en aktiv livsstil.
Thule köper samtliga tillgångar i företaget av bröderna Dan och Chris Britton samt vd:n Pierre Doyon. Köpeskillingen är inte offentlig.
– Vi har haft ögonen på Chariot under en längre tid. Det är ett genuint och konsumentnära familjeföretag med en överlägsen produkt som säljs på en bred internationell marknad. Thule Group och Chariot har samma filosofi om smarta lösningar för en aktiv livsstil. När vi fört diskussioner och jämfört hur vi ser på marknaden och oss själva har vi sett slående likheter vilket självklart känns som en enorm styrka, säger Magnus Welander, koncernchef för Thule Group, i ett pressmeddelande.
Sedan tidigare marknadsför Thule bland annat cykelhållare, kajakvaggor samt takboxar och takräcken och är ett välkänt varumärke för cyklister och skidåkare över hela världen. Thule anser att Chariots barnvagnar kommer att passa bra in i det sortimentet eftersom de är anpassade för att föräldrar med en aktiv livsstil ska kunna ta med sig sina barn ”smidigt, säkert och med stil”. Utmärkande för Chariot är att vagnarna genom en patenterad lösning enkelt kan anpassas till fem olika användningsområden: cykling, joggning, promenader, vandring och längdskidåkning.
Chariot grundades för knappt 20 år sedan och omsätter 160 miljoner kronor. Produktutveckling och design sker i Calgary, Kanada, medan produktionen är förlagd till både Kina och Kanada. Företaget sysselsätter ett 30-tal medarbetare.
Thulegruppen omsatte 2010 5,7 miljarder kronor och utbudet består bland annat av takräcken, takboxar, cykelställ för tak och dragkrok, släpvagnar, kajakvaggor, snökedjor och tillbehör till husbilar. Tillverkningen sker vid ett 50-tal fabriker runt om i världen och totalt engagerar Thule knappt 3 000 anställda. I Thulegruppen ingår även ytterligare nio varumärken som till exempel Fogelsta, Case Logic och Gisebo.
Idag distribueras Chariot av Active Kids i Sverige. Exakt hur den framtida distributionen kommer att se ut är fortfarande oklart. Innan beslut tas på den punkten ska de Europeiska konkurrensmyndigheterna formellt godkänna affären mellan Thule Group och Chariot Carriers Inc.