Nu står det klart att det blir Fila Korea som köper Acushnet och de två varumärkena Titleist och FootJoy. Köpesumman blev 7,6 miljarder kronor vilket ganska precis motsvarar Acushnets omsättning förra året.
Det ryktades friskt om att Adidas eller Callaway skulle köpa Titleist och att Srixon skulle ta hand om FootJoy när det stod klart att ägarna Fortune Brands skulle sälja sin golfdivision. Nu blev det ingen splittring av de två märkena och det blev inte heller något annat golfmärke som la vantarna på världens största golfbollsmärke.
Nya ägare till Titleist och FootJoy blir istället Fila Korea ihop med det koreanska investmentbolaget Mirae Asset Private Equity. Köpeskillingen ligger på 7,6 miljarder kronor vilket är lika mycket som Acushnets omsättning förra året. Förra årets vinst låg på 500 miljoner kronor så Fortune Brands får bra betalt för det bolag som de köpte år 1976.
Fila och Mirae Asset har inga planer på att flytta Titleist och FootJoy till Asien. Huvudkontoret kommer att ligga kvar i Fairhaven i Massachusetts och Acushnet kommer att skötas som ett eget bolag och inte blandas ihop med Fila.
Däremot hoppas de nya ägarna på att kunna göra Titleist och FootJoy starkare i Asien. Redan idag står Asien för 30 procent av all golfförsäljning och både Kina och Korea tillhör de länder med högst tillväxt vad det gäller antalet spelare och antalet golfbanor.
– Förvärvet av Acushnet gör att vi får ett stall av starka globala varumärken, säger Gene Yoo, vd för Fila Korea. Vi är lika glada över att få jobba ihop med Acushnets ledning och deras vd Wally Uihlein. Med vår kunskap om och närvaro i Asien tror vi på stora möjligheter för Acushnets båda varumärken i Asien.
Titleist bildades 1932 och lanserade sin första golfboll tre år senare. Märket har varit ledande på golfbollar sedan sextio år tillbaka och är fortfarande ohotade på tronen som störst på golfbollar. Samma sak gäller för FootJoy inom golfskor och golfhandskar.