Stockholm första anhalt för Décathlon

Nu är det klart var Sveriges första Décathlonbutik kommer att ligga. Runt årsskiftet 2011/2012 öppnar kedjan en butik i Stockholmsregionen.

Exakt var i Stockholmsregionen butiken kommer att ligga är dock ännu inte offentligt. Inte heller öppningsdatumet är helt spikat.

– Eftersom vi inte har något exakt öppningsdatum kan jag inte säga mer än att det blir runt årsskiftet. Det kan bli före årsskiftet men det kan även bli i början av 2012, säger Amir Golkar, etableringsansvarig för Décathlon Sverige AB.

Efter den första etableringen kommer fler att följa. Enligt Amir Golkar har Décathlon under de senaste åren arbetat parallellt med flera spår i flera olika kommuner. Färdigskrivna kontrakt på mark finns till exempel med Halmstads kommun och med Järfälla kommun där Barkarby handelsplats ligger tecknades nyligen ett ramavtal. Enligt planerna ska Barkarbybutiken slå upp dörrarna under 2013 och förutom butik kommer lokalen även att hysa kedjans svenska huvudkontor.

Globalt sett är Décathlon en riktig tungviktare. Kedjan har 535 butiker runt om i världen varav omkring 240 stycken ligger i moderlandet Frankrike. Under de senaste åren har kedjan expanderat kraftigt utomlands – 65 nya butiker under 2010 – och återfinns idag på 17 marknader.

Ägare till Décathlon är franska Oxylane Group som även äger betydligt mindre kedjor som Koodza, Marques Passion och Decat’. Sammanlagt har gruppens kedjor 624 stycken butiker (Décathlon 535 stycken) och en sammanlagd omsättning om 55 miljarder kronor.

Oxylane Group utvecklar, designar och tillverkar produkter för en rad varumärken. Décathlons framgångssaga bygger delvis på en stark fokusering på egna varumärken även om världskända varumärken som Nike och Adidas också finns på hyllorna. Under 2010 presenterade gruppens varumärken 3500 nya produkter, 128 patent togs och sju stycken internationella designutmärkelser mottogs.

– Våra egna produkter mottas väldigt väl, vi förser kunderna med hög kvalitet till ett lågt pris. Man kan säga att vi är sportens Ikea. I våra varuhus har vi funktionella öppna ytor med familjer som främsta målgrupp och vi har priser som passar alla. Vi har funktionalitet och enkelhet precis som Ikea, säger Amir Golkar.