XXL fortsätter sin snabba Sverige-expansion. I slutet av april öppnade kedjan sitt senaste varuhus, denna gång i Bäckebol, Göteborg. Och fler varuhus väntar. Målet är att bli störst i Sverige.
Med varuhuset i Bäckebol har XXL öppnat fyra enheter under sju månader, två i Stockholm och två i Göteborg. På kort tid har XXL blivit en betydande aktör i Sveriges två största städer.
– Det har gått fantastiskt bra för oss, säger Marcus Wibergh, vd XXL Sport & Vildmark. Under de 97 dagar vi hade öppet under 2010 sålde vi för 180 miljoner kronor. Vi hade en budget på -18 miljoner kronor men det blev bara -12 miljoner kronor.
Enligt Marcus Wibergh är det kedjans koncept som gjort dem lyckosamma:
– Vi vänder oss till väldigt många konsumenter. Vi har allt som en traditionell sporthandlare har men vi har även cykel, vildmark, vapen och hälsokost under samma tak. Det gör oss unika jämfört med de andra aktörerna, säger Marcus Wibergh.
I höst öppnar XXL ett femte varuhus (Örebro) och under 2012 väntar ytterligare 4–5 etableringar. Målet på lång sikt är glasklart:
– Vi ska bli störst. Det är det som är viktigast för oss, antalet varuhus är inte så viktigt. Men för att kunna bli störst måste vi upp i alla fall 20+ varuhus.