Det franska modehuset och ägarna av Puma och Cobra Golf – PPR – har lagt ett bud på streetwearmärket Volcom. Samtidigt säger de att de vill göra fler uppköp inom segmentet Lifestyle framöver.
Volcom är ett av de största globala streetwearmärkena och företaget har sina rötter inom skateboard och surfing. De är noterade på den amerikanska börsen och nu har alltså PPR lagt ett bud som ligger 37 procent över aktiens snittkurs de senaste tre månaderna. Totalt blir budet på cirka 3,5 miljarder kronor vilket är väldigt högt med tanke på företagets vinst de senaste åren. Förra året omsatte Volcom knappt två miljarder kronor och vinsten blev cirka 140 miljoner kronor.
Anledningen till att PPR bjuder så mycket för bolaget är att de ser stora utvecklingsmöjligheter då Volcom inte har någon skokollektion, en väldigt liten satsning på dam och en kollektion med snowboardplagg som kan växa. En breddning till dessa ganska naturliga områden skulle snabbt få upp Volcoms omsättning. Dessutom finns pengar att spara vid produktionen genom att utnyttja PPRs och Pumas kunskap och nätverk.
Grundaren Richard Woolcott kommer att jobba kvar som vd för Volcom och han kommer att rapportera direkt till Jochen Zeitz som ansvarar för Lifestyledivisionen inom PPR. Volcom kommer däremot inte att bli en del av Puma utan drivas vidare som ett helt eget bolag. Det finns heller inga planer på gemensam distribution av de två märkena utan samarbetet kommer mer att ligga på produktionsnivå och utbyte av erfarenhet.
Samtidigt meddelar PPR att de vill växa ytterligare inom lifestylesegmentet och planerar fler uppköp. Målsättningen är att hela koncernen ska omsätta minst 45 miljarder kronor inom fem år. Idag ligger omsättningen på 12 miljarder kronor.