Intersport och Bris har ingått ett samarbete som till en början ska sträcka sig över tre år. Bakgrunden till samarbetet är en gemensam övertugelse om att idrott minskar nedstämdhet och och bidrar till bättre självuppfattning och själförtroende bland unga.
Allt fler vill öka möjligheten till spontanidrott och dessutom är fysiken bland unga sämre än på många generationer. Samtidigt får organisationen Bris – Barnens Rätt I Samhället fler telefonsamtal än någonsin. Dessa tre saker fick Bris och Intersport att börja samtala för att se vad de kan göra tillsammans.
Resultatet är ett treårigt samarbete där Intersport ska stötta Bris ekonomiskt och tillsammans driver de kampanjen Barnens Rätt Till Idrott för att få fler unga att röra på sig.
Kampanjen drog igång i samband med att Intersport öppnade sin nya Megastore på Drottninggatan i Stockholm i mars. Bland annat hade de stält upp ett löpband i butiken och för varje kilometer som sprangs på löpbandet skänkte Intersport 100 kronor till Bris. Samtidigt drog Intersport igång en landsomfattande Runda upp-kampanj där kunderna kunde välja att runda upp sin slutsumma till närmaste 10-tal och hela det överskottet gick till Bris.
– Vi vet vilken positiv inverkan fysisk aktivitet har för den psykiska hälsan, och att idrottsrörelsen ger en ökad gemenskap och därmed trygghet, säger Fredrik Johanson, VD Intersport. Barnens Rätt till Idrott är ett konkret sätt för oss att bidra med vår kunskap för att få fler unga i rörelse och stötta BRIS viktiga arbete.