Golfmässan vässar sitt koncept

Den svenska Golfmässan kommer med flera nyheter i höst för att göra mässbesöket både bättre och roligare. Bland annat ska Sveriges bästa golfbutik koras.


Golfmässan vässar sitt koncept
Anders Westerlund

Golfmässan, som arrangeras i Jönköping i september varje år, har ryktet att vara Europas bästa golfmässa. Det hindrar dock inte mässgeneralen Anders Westerlund från att vilja utveckla mässan och göra den ännu bättre.

– Förra året styrde vi om mässan från att vara en visningsmässa till att bli en mässa där det verkligen skrevs order, säger Anders Westerlund, vd för Svenska Golfleverantörernas Förening. Alla kom inte hela vägen första året men Wilson sa att de fixade allt på mässan och inte behövde göra ett enda kundbesök efteråt. Det är så mässan måste fungera i framtiden och vi är på rätt väg.

Förra året introducerades en visningskväll dagen innan mässan öppnade på allvar. Den var både för kort och bjöd inte på något extra för att locka speciellt många besökare men Anders tror på idén och har därför vässat konceptet. Dels kommer visningen att vara i fyra timmar istället för två och dels avslutas den med mingel, buffé och prisutdelningar.

– Tillsammans med PGA kommer vi att utse Sveriges bästa golfbutik och har instiftat utmärkelsen Merchandiser of the year, säger Anders. Det kommer att bli ett pris för butiker som drivs av en PGA-pro och ett pris för andra golfbutiker så alla kan vara med och priset kommer att delas ut under minglet efter visningen

Exakta kriterier för priset kommer vi att berätta om så fort de är fastställda. Under minglet kommer Sportfack att dela ut priset för Årets Leverantör Golf och dessutom det helt nya priset Årets Produkt Golf inom hårdvara, konfektion, skor och tillbehör.

Vad det gäller själva mässan så jobbar SGLF vidare för att det ska bli en Nordisk mässa och inte bara en svensk samlingspunkt. De flesta av leverantörerna jobbar nordiskt idag och därför är det helt naturligt att också ha en nordisk golfmässa.

En annan förändring är att mässtiderna förändras så att tisdag och onsdag öppnar redan klockan 8.00 och stänger först 19.00. Torsdagen, som ibland är lite avmätt, kortas istället av så att mässan stänger redan klockan 13.00. Som gjort för att ta en runda på Sand direkt efter mässan.

Något som inte förändras är Sportfacks dagliga nyhetsbrev. Vi kommer att ha en monter ihop med Golf Digest på mässan och producera ett nyhetsbrev för varje mässdag.

Datum för årets mässa är 26–29 september och som vanligt har SGLF avtal med fyra olika hotell i Jönköping. Dessutom har de fått till ett specialpris för de som väljer att komma ned redan på måndagen och vara med på visningskvällen.

Golfmässan vässar sitt koncept
Sportfacks dagliga nyhetsbrev om Golfmässan kommer tillbaka.