Old guys rule är befriande fritt från funktion och teknik. Med kaxiga tryck, sköna slogans och en klacksparksattityd till livet kommer det här att bli gubbarnas favoritmärke. Och er nästa bästsäljare.

Ju mer tekniska och funktionella sportprodukter blir, desto snävare blir deras målgrupp. Det är därför som Old guys rule kommer att bli en sådan succé – det är helt fritt från funktion och tilltalar därför alla killar som passerat 40 år och som är nöjda med vad de har åstadkommit.
Old guys rule är ett klädmärke från Kalifornien. klädmärke kanske till och med är att ta i eftersom det handlar väldigt mycket om amerikanskt breda T-shirts. Plus lite, kepsar, hattar och hoods.
Allt började med ett klistermärke.
Don Craig ville hedra sin pappa Doug som lärt honom både surfa och grilla en köttbit och tog fram ett klistermärke med texten Old guys rule framför en surfbräda i profil och satte den på pappans bil.
Ganska snart ville pappans polare också ha ett märke och därefter deras polare. Don förstod att han av en slump träffat riktigt rätt och skyndade sig att varumärkesskydda sin slogan. Efterson Don jobbat som säljare åt både Quiksilver och Rip Curl hade han kontakter med en mängd surfbutiker i kalifornien och när han tog fram en första kollektion med T-shirts tog de slut direkt. Alla butiker han visade plaggen för ville sälja dem.
Det här var 2003 och även om allt började med surfkulturen insåg Don att begreppet Old guys rule skulle fungera inom precis allt; fiske, cykel, skidor, skateboard, bilar, grillning – ja vad som helst.
Redan efter ett år hade Don lsatt upp en organisation med designers och säljare och nu har märket också nått utanför USA. Svensk importör är Mats Jacobzons Lifestuff ihop med Veåtta Sweden.
– Jag fick en Old guys ruletröja i present för ett år sedan och blev helt såld på den, berättar Mats. Jag kollade upp var märket kom ifrån men eftersom jag själv jobbar inom restaurangbranschen hade jag ingen aning om distribution och försäljning och pratade därför med min kompis Thomas Holknekt som driver Veåtta. Han gillade märket och sa att de kunde ta hand om all logistik om jag skötte försäljningen. Då tog jag kontakt med Don Craig och nu har vi precis fått hem den första sändningen.
Hittills är det ett 10-tal butiker i Sverige, bland annat Playground i Stockholm, Magazinet i Karlstad, Sea Fun i Gävleoch golfshopen i Torekov, som börjat med märket men nya butiker ringer dagligen efter tips från kollegor.
– Det roliga med Old guys rule är att märket passar i så många olika butiker, säger Mats. Cykelbutiken tar in tröjor med cykelmotiv, fiskebutiken med fiskemotiv och så vidare. Det är dessutom en produkt som inte tar av någon annan försäljning – det är ren merförsäljning och dessutom en perfekt present.
Idag finns det över 100 olika tryck med retromotiv och slogans som ”The older I get, the better I was” och ”Improved with age”. Målgruppen kan beskrivas som 40 år och uppåt och tröjorna är helt oberoende av säsong. Allt talar för att det här kommer att bli en riktig hit.

