Nu är det bevisat att rabattkuponger ökar försäljningen och det ganska rejält. I en undersökning visar HUI att försäljningen ökade med i snitt 30 procent för varor med rabattkuponger.
Undersökningen genomfördes i 18 livsmedelsbutiker under hösten 2010 och det stod utom allt tvivel att rabattkuponger är bra för försäljningen.
– Försäljningsökningen för de varor som kompletteras med en kupong är kraftig och beror sannolikt på att hushållen är prismedvetna och tycker om rabatt men också på att kupongen kan ge en anledning för konsumenten att stanna upp på sin vanliga butiksrunda och testa en ny vara säger Henrik Vestin, experimentansvarig på HUI.
Försäljningen av de utvalda varorna jämfördes med försäljningen fyra veckor före och fyra veckor efter rabattkupongerna och även med samma period förra året. Resultatet blev att rabattkuponger ökar försäljningen med i snitt 30 men också att storleken på rabatten inte spelar så stor roll. Det räcker med att det är lite billigare så ökar försäljningen direkt.
Rabattkuponger används mest i livsmedelsbutiker men effekten är troligtvis densamma i sportbutiker och allra effektivast är att ha rabattkupongerna hängandes precis bredvid eller under produkten. Då fattas köpbeslutet spontant i butiken.