Ny kedja för juniorer

Sverige är på väg att få sin första sportkedja som enbart riktar sig till barn och juniorer. I slutet av april öppnar Young Sport sin första butik. Och fler ska följa.

Young Sport öppnar sin första butik i Frölunda Torg köpcentrum den 20:e april. På sikt är målet att etablera en hel butikskedja inom segmentet sportkläder och skor för barn mellan 2 och 14 år.

– Alla sportaktörer har ett juniorsortiment men alla är dåliga på det. Det handlar om att kunna men framförallt om att våga nischa sig. Det finns en efterfrågan, säger 25-årige vd:n Marcus Björke, i ett pressmeddelande.

Björke har tidigare varit ägare till två större sportbutiker i västra Sverige och menar att Young Sport kommer att fylla en lucka i branschen. Målgruppen är unga med rörelseglädje och ett eget driv att idrotta samt barnfamiljer som lever ett aktivt liv. Bland leverantörerna märks varumärken som Didriksons, Viking, Five Seasons, Umbro, Röhnisch, Puma, Converse m. fl.

Parallellt med att förse juniorer med bra sportprodukter kommer Young Sport att aktiva arbeta för en ökad fysisk aktivitet och en bättre hälsa bland Sveriges ungdomar. Vid varje köp ska kunderna kunna välja att runda upp sitt köpbelopp – pengar som sedan oavkortat ska gå till projekt som stödjer unga talanger som kommer från familjer som inte har ekonomisk möjlighet att låta barnen satsa på sin sport.

– Jag har alltid haft en dröm om att kunna påverka. Nu realiserar jag min vision om en butik som ger tillbaka till Sveriges barn och unga. Det tror jag är en bra start för en bättre framtid, säger Marcus Björke.